Nederlandse politie publiceert foto ingetrokken rijbewijs

am79
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Nederlandse politie publiceert foto ingetrokken rijbewijs

#1 , 14 jan 2020 15:22

Ik las vandaag in de krant dat de politie een foto gepubliceerd had van een ingetrokken rijbewijs.
De geboortedatum was nog duidelijk zichtbaar, van de naam en woonplaats enkel de eerste letter.
Ook de handtekening was duidelijk zichtbaar.

Mijn vraag: mag dat zomaar?
Mag de overheid persoonlijke gegevens zoals handtekening en geboortedatum publiceren, zonder dat daar een of ander nut aan verbonden is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 14 jan 2020 15:28

Dat vraagt u beter op een Nederlands forum.

am79
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2020 15:41

Het gaat over een Europese wet, dus waarom moet ik het in Nederland vragen? Die wet geldt voor iedereen gelijk.

En het was overigens een Belgische krant.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 jan 2020 17:27

Het is blijkbaar een opzoeking naar de eigenaar ervan .
Als ze u morgen ergens in een verdwaald en met totaal geheugenverlies in een bos terugvinden zonder papieren, en ze weten niet wie jij bent, kunnen ze uw foto ook publiceren. Ga jij dan klacht indienen wegens het schenden van uw privacy?

am79
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jan 2020 17:33

Nee het is geen opzoeking naar de eigenaar. Ze hebben de eigenaar gepakt en het rijbewijs ingetrokken.
En dan publiceren ze het op Twitter om te tonen dat ze dat rijbewijs ingetrokken hebben, met een aantal persoonsgegevens geblurred maar een aantal andere niet. Ik vraag me dus af of dit mag gezien de Privacywet aangezien geboortedatum en handtekening toch gevoelige data zijn. En er is helemaal geen reden om dat rijbewijs online te gooien.

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 14 jan 2020 17:33

Het gaat over een Europese wet, dus waarom moet ik het in Nederland vragen? Die wet geldt voor iedereen gelijk.

En het was overigens een Belgische krant.
Omdat daar toch wat regionale verschillen opzitten, bovenop de algemene Europese wetgeving. Lees bv. dit.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/29 ... nos-jos-b/

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jan 2020 21:50

:lol: "Ik las in de krant"....
Dit zegt al veel. Je weet dan ook niet met zekerheid of dit al dan niet fake news is.

Ik las enkele dagen geleden dat 9 vechthanen waren ge-euthaniseerd en vandaag lees ik in de krant dat de negen hanen nog zouden leven.... :lol: :lol: :lol:
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Privacy-bescherming”