Google Nest Hello van buurman

sheldor
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Google Nest Hello van buurman

#1 , 13 nov 2019 22:48

Beste,

Ik woon in een appartementsgebouw, en de voordeur van mijn appartement en die van mijn buurman staan ongeveer een meter uit elkaar.

Onlangs heeft mijn buurman een nieuwe deurbel geïnstalleerd, nl. de Google Nest Hello. Dit is een videodeurbel met 160° camerabeeld, microfoon, bewegingsdetectie en gezichtsherkenning, die aan het internet hangt en de mogelijkheid heeft om permanent te registreren en zelfs te bewaren op de cloud.

Ik woon op het einde van de gang, waardoor het onmogelijk is om deze camera te ontwijken voor de toegang naar mijn appartement. Het zou goed kunnen dat zelfs mijn voordeur gefilmd wordt. Samengevat kan iedereen gefilmd worden die mijn appartement binnen- of buitenwandelt. Dit lijkt mij toch een inbreuk op mijn privacy.

Ik heb het internet wat afgezocht en lees vooral dat het verboden is om de openbare weg te filmen, maar ik vind niets terug over het filmen van de gemeenschappelijke ruimtes/gangen in een appartementsgebouw.

De voornaamste vraag die ik hierbij heb: Doet mijn buurman hier iets dat in strijd is met de wet?

Ik ben van plan om hem hierover aan te spreken met de vraag deze deurbel te verwijderen. Indien hij dit niet wil doen, welke stappen kan ik verder nog zetten?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 15 nov 2019 14:49

Volgens mij valt de nest hello onder parlefonie. Het is pas vanaf je buurman een nest abbo neemt, dat hij camera'bewaking' wordt en dus privacy gevoelig is. Zonder abbo heeft hij enkel beeld als er aangebeld wordt.

Wsl zal het ook wel zo ingesteld staan, dat hij enkel melding krijgt als er iemand net voor zijn deur staat. Hij zou er anders ook wel gek van worden van al die beelden waar hij niks aan heeft. Desnoods ga je af en toe eens dichter naar de bel toe. Spreek hem er eens over aan.

sheldor
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2019 21:58

Bedankt voor uw reactie.

Of het privacygevoelig wordt in combinatie met abonnement lijkt mij een beetje vreemd, aangezien ik dat op geen enkele manier kan controleren. Een abonnement lijkt mij iets dat gemakkelijk geactiveerd of opgezegd kan worden, dus helemaal zeker ben je nooit.

Ik heb wel gemerkt dat er een groen lichtje permanent brandt, en dit betekent dat de camera permanent aanstaat (volgens de informatie die ik heb opgezocht). Vermoedelijk zal mijn buurman niet al die beelden uitgebreid analyseren en bekijken, maar voor Google of eventuele hackers zijn die beelden misschien wel interessant.

Bovendien is er in de instellingen een optie om dit statuslampje uit te zetten, dus in dat geval kan ik nooit controleren of ik gefilmd word.

Is dit in strijd met de wet?

Meer info hier: https://www.howtogeek.com/357105/5-sett ... est-hello/

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 19 nov 2019 15:24

Als het effectief een bewakingscamera blijkt te zijn, dan overtreedt uw buurman inderdaad de wet.
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 19 nov 2019 15:29

De bewijslast ligt hier m.i. wel bij u. De buurman moet dus niet bewijzen dat hij zijn toestel conform de wet gebruikt, u moet gaan bewijzen dat de wet overtreden wordt. Dat lijkt mij met alle mogelijke functies dat dat ding heeft niet evident.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 19 nov 2019 15:33

Vraag of het een bewakingscamera is:

4° bewakingscamera : elk vast, tijdelijk vast of mobiel observatiesysteem dat de bewaking en het toezicht van de plaatsen tot doel heeft en dat hiervoor beelden verwerkt

Een "bel"camera heeft geen bewaking en toezicht als doel.

Een camera die telkens iemand passeert filmt, is wat anders, dat kan je rustig als toezicht aanzien
En dat is wat een Nest doet, of kan doen

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 19 nov 2019 16:28

Heb je er uw buurman al over aangesproken ipv van hier te liggen raden naar het type van camera?

sheldor
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 nov 2019 12:52

Allen bedankt voor de reacties.

Ik heb intussen met de buurman gesproken, hij beweert enkel beelden te kunnen bekijken wanneer er iemand aanbelt omdat hij geen Nest abonnement heeft. Toen ik hem vertelde dat aan het statuslampje te zien is dat de camera permanent aan het filmen is, beweerde hij dat hij van niets wist. Indien dat klopt, dan maakt Google de beelden voor hunzelf, wat het extra verdacht maakt. Hij is ook niet van plan om de camera te verwijderen.

Twee feiten staan wel vast:
- Het gaat om een Google Nest Hello.
- Het statuslampje brand permanent, wat volgens informatie op het internet betekent dat de camera aan het filmen is.

Uit bovenstaande reactie begrijp ik dat hij hiermee de wet overtreedt.

Welke stappen kan ik nu het beste zetten?

Ik heb al wat gelezen over de verzoeningsprocedure bij een vrederechter, maar is dat wel de juiste manier? En is het zelfs nodig om zo ver te gaan als het duidelijk is dat het illegaal is?

sheldor
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 dec 2019 17:33

Niemand advies over wat ik nu het beste kan doen?

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 05 dec 2019 18:17

In principe moet hij dus een registratie voor camera hebben en daarvoor moet hij bij de politie zijn.
Vraag aan G Nest eens uitleg dus doet u voor als mogelijke koper.
Als idd blijkt wat u denkt kan u nog steeds aangifte doen dat er een illegale camera staat.
Neem dan wel uw documentatie mee naar politie.

PS er zijn andere fora ..o.a. senioren.??.. die weten misschien meer van dat soort toestellen.

bambipower
Berichten: 1034

#11 , 06 dec 2019 19:15

Erzit in de nest een nabijheidssensor, die kan je softwarematig instellen op afstand. Bvb dat hij alles filmpt dat in de buurt komt van 50 cm, of 2meter of verder. Je kan daar triangels mee maken. Hoeken en plaatsen uitsluiten. Etc... Het groen lichtje gaat aan als er iemand in die range komt.

Daarom filmpt hij niet. Tis te zeggen, je kan op dat moment wel live kijken. En met een abbo worden de beelden opgeslagen.

Ik zou daar persoonlijk geen drama van maken. Op 100 meter in mijn straat zijn er al 4 woningen met een nest,. En de meeste geven een groen lichtje als je dichtbij komt.

Zelf heb ik de nest gehad, maar weggedaan... Tegen ik een notificatie kreeg dat er iemand aan de deur stond, was de persoon al weg. Te veel vertraging op dat ding. En een abbo is te duur, voor wat het maar is

Ps... Loop eens door antwerpen en bekijk de deurbellen eens. Ik denk dat al 30% deurbellen met camera is. En ze filmen allemaal de straat.
Niet alleen de nest is zo, maar ook de ring van amaz*n, en de tientallen andere onbekende merken

sheldor
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 dec 2019 20:24

@Franciscus:
Er is veel over te vinden op het internet over deze camera.
De website van Google verspreidt de volgende informatie over de lampjes: https://support.google.com/googlenest/a ... roid&hl=en

Over het groene statuslampje dat continu groen brandt:
"Everything is working normally
Your Nest Hello is turned on, connected to a Wi-Fi network, and streaming video."

Wat ik ondertussen heb opgemerkt is dat de witte ring rond drukknop ook regelmatig pulseert en dat betekent het volgende:
"Person at your door
Your doorbell has detected a person at your door."

Ik ga de politie contacteren en zien hoe dat loopt. Eventueel kunnen zij een poging doen om te bemiddelen, m.b.v. deze informatie.

@bambipower: Of de gebruiker altijd toegang krijgt tot de beelden, maakt mij op zich niet uit, maar alles wijst erop dat de camera permanent filmt en dan stel ik mij vraag wat voornamelijk Google ermee doet.

Ik ben bezorgd om mijn privacy en wil de camera daarom laten verwijderen. Als het enkel was om te kunnen zien wie er voor de deur staat als er wordt aangebeld, volstond een simpele videoparlofoon, zonder connectie met het internet, zonder bewegingsdetectie, zonder gezichtsherkenning,... en zonder dat er permanent gefilmd hoeft te worden...

Fiets
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 jan 2020 13:08

Hoe is dit afgelopen? Die deurbellen met camera zijn de norm aan het worden. Zou me verbazen dat je er iets aan kan doen.

Terug naar “Privacy-bescherming”