Schending briefgeheim

HumbleDeer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schending briefgeheim

#1 , 18 okt 2019 09:07

Hallo,

Ik kamp al een tijdje met het probleem dat mijn moeder mijn briefgeheim schendt. Voor zover ik weet maakt het niet uit als ze m'n moeder is of niet, als het over briefgeheim gaat.

Dit lees ik ook onder artikel 29 onder de belgen hun rechten:
Art. 29
Het briefgeheim is onschendbaar.

De wet bepaalt welke agenten verantwoordelijk zijn voor de schending van het geheim der aan de post toevertrouwde brieven.
Dit betekent dus niet dat mijn ouders van zelfsprekend mijn breifgeheim mogen schenden.

Als mijn moeder met een mondelinge en schriftelijke vraag niet ophoudt met het openen van mijn brieven, kan ik ergens naartoe om dat ook met juridische straf af te dwingen?

Groet,
Angel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 18 okt 2019 09:31

Het briefgeheim geldt voor de aan de post toevertrouwde brieven. Als de brief in de brievenbus belandt, geldt het briefgeheim niet meer.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2019 09:39

Er kan nooit een briefgeheim zijn tussen u en je moeder, brief geheim is enkel zoals je zelf schreef.
Art. 29
Het briefgeheim is onschendbaar.

De wet bepaalt welke agenten verantwoordelijk zijn voor de schending van het geheim der aan de post toevertrouwde brieven.
Staat duidelijk welke agenten verantwoordelijk zijn voor de schending van het geheim der aan de post toevertrouwde brieven.


Dus zoals men al schreef als de brief in de brievenbus valt stopt het briefgeheim, want de post heeft zijn werk gedaan.

En je moeder denk ik je ook je postbode niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2019 09:50

Het briefgeheim eindigt niet als de brief eenmaal in de brievenbus is beland.

Het VN-Verdrag inzake de Rechten van het Kind en de Grondwet verlenen jongeren ook bepaalde rechten (bijvoorbeeld het recht op briefgeheim of het geheim van mail of sms).

Of het juridisch vervolgbaar is, is een ander paar mouwen. Ik raad je ten stelligste af om hierover een procedure tegen je ouder te beginnen. Dit zou de zaak maar op de spits drijven. Misschien eens contact zoeken met een "bemiddelaar" om deze zaken uit te klaren en afspraken te maken.

Wil je zeker zijn dat je brieven niet gelezen worden en/of door anderen worden geopend, raad ik je aan om een postbus te nemen.

Briefgeheim beperkt zich niet tot de post en haar aangestelden. Een brief is immers bestemd voor een bestemmeling. Indien dit expliciet gericht is aan een welbepaalde persoon, is deze voor deze persoon en niemand anders bestemd. Op vlak van bedrijven en/of overheidsdiensten kan het anders liggen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 okt 2019 10:46

Artikel 201 straf recht
Hij die opzettelijk brieven of andere stukken, aan een post- of telegraafkantoor bezorgd of in een postbus gestoken, aan hun bestemming onttrekt, opent of beschadigt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

En deze uit het strafrecht

Art. 460. Hij die schuldig bevonden wordt aan het wegmaken van een (aan een postoperator) toevertrouwde brief of aan het openen van een zodanige brief om het geheim ervan te schenden, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met geldboete van zesentwintig [euro] tot tweehonderd [euro] of met een van die straffen alleen, onverminderd zwaardere straffen, indien de schuldige een ambtenaar of een agent van de Regering of (een personeelslid van een postoperator of een persoon die voor zijn rekening optreedt) is. <KB 1999-06-09/57, art. 27, 026; Inwerkingtreding : 18-08-1999> <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Dat dit in de mensen rechten staat dit kan ik zeker geloven, maar er worden veel mensenrechten geschonden overal in de wereld .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 okt 2019 11:46

"Hij die opzettelijk brieven of andere stukken, aan een post- of telegraafkantoor bezorgd of in een postbus gestoken, aan hun bestemming onttrekt, opent of beschadigt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie."

Hij die (in dit geval de moeder) brieven of andere stukken aan bestemming( in dit geval de TS) onttrekt, opent of beschadigt.....of in een postbus gestoken...
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eylis
Berichten: 8841

#7 , 18 okt 2019 14:52

Ik denk dat in bovenvermelde wetteksten het woord postbus niet slaat op de brievenbus van een huis.... Je mag dus inderdaad niets nemen, openen of beschadigen uit een postbus. Maar een brief in je eigen brievenbus in de gemeenschappelijke woning, mag je wél openen. al was het maar per ongeluk omdat de familienaam hetzelfde is, of gewoon uit de macht der gewoonte. (Ik doe soms de brieven snel open en merk dan dat het niet aan mij geadresseerd is. Word je niet voor vervolgd.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 okt 2019 16:24

"Maar een brief in je eigen brievenbus in de gemeenschappelijke woning, mag je wél openen"
Eylis, ik ben het absoluut niet met u eens. Ik heb TS afgeraden om een juridische procedure op te starten tegen de ouder, hulp te zoeken en te opteren voor een postbus. TS heeft dan ook alle nuttige antwoorden bekomen. Het is nu aan hem wat hij er mee doet. Ik ga hier geen polemiek over voeren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eylis
Berichten: 8841

#9 , 18 okt 2019 18:34

@Marc aurelius, je mag het gerust niet eens met me zijn, maar de achterliggende wettelijke context compliceert dat eventuele "recht"zodanig dat ze niet echt opeisbaar is. Ik leg het even uit: Mevrouw A en Meneer B wonen in hun woning met jongeman C, hun meerderjarige zoon en hun minderjarige dochter D. Mevrouw A opent haar brievenbus, haalt de post er uit en opent ook wel eens brieven aan haar kinderen C en D. Als de meerderjarige kinderen er nu persé op staan dat hun post niet geopend wordt, moeten ze er zelf voor zorgen dat de brieven niet in de gemeenschappelijke brievenbus terecht komen. bij de minderjarige dochter kan er uit hoofde van het ouderlijk gezag zelfs een grondige reden zijn om bepaalde post actief te openen. Dus zoals je zelf aangeeft is de enige zekere oplossing voor de meerderjarige een eigen postbus te openen op het postkantoor. Als ik mails aan mij gericht in een gemeenschappelijke mailbox laat toekomen, kan ik ook niet verbieden dat een andere huisgenoot deze mail opent. Ps: je hoeft niet te denken in termen van polemiek. We proberen met zijn allen zoveel mogelijk extra info en mogelijke invalshoeken te geven. Zoals deze dus.

Franciscus
Berichten: 38600

#10 , 18 okt 2019 20:42

Ook eens lezen:
https://www.elfri.be/artikel/briefgeheim

en met dank aan Elfri.

U kan best een eigen brievenbus installeren of een postvak huren bij de Post.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 okt 2019 10:52

De allerbelangrijkste vraag aan TS, hoe oud bent u?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

HumbleDeer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 okt 2019 15:44

Ik ben 18, meerderjarig.

Het openen van de brieven is niet door gewoonte heen, maar echt opzettelijk.

Ik overweeg een postbus te openen, maar dat lost niet op dat officiele brieven (gerechtelijke brieven bijvoorbeeld) wel daar terecht komen. Die worden altijd naar je domicilie adres gestuurd. Zijn dat ook niet de brieven waar het meest van word verwacht dat ze vertrouwelijk blijven?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 okt 2019 16:13

Aangetekende zendingen mogen enkel overhandigt worden aan de geadresseerde of aan de drager van een volmacht. De postbode kent deze regels en moet zich hier ook aan houden. Is dit niet het geval dan kan u dit best aankaarten bij de postmeester.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eylis
Berichten: 8841

#14 , 20 okt 2019 17:11

Anderszijds, gerechtelijke brieven impliceren dat je in een rechtszaak verwikkeld bent (geweest) Dat kan positief nieuws zijn of een veroordeling/verlies bij een zaak. als ouder met een inwonend meerderjarig kind, zou ik wel op de hoogte willen zijn van een mogelijke veroordeling of andere uitspraak. Per slot van rekening gebeurt het onder mijn dak en wens ik de andere gezindsleden niet bloot te stellen aan bepaalde zaken zoals: vorderen van inboedel door een gerechtsdeurwaarder omwille van onbetaalde schulden of boetes etc... Als je persé wenst dat je ouders hiervan niet op de hoogte zijn, verhuis je naar een eigen woning. Ik vermoed overigens dat je dus met een vervelende zaak te maken hebt waarvan je niet wil dat je ouders er van op de hoogte zijn omdat er dan ook mbt je verblijf thuis gevolgen kunnen zijn?.

Terug naar “Privacy-bescherming”