Installateurscode alarminstallatie bestaande woning

CityBird
Topic Starter
Berichten: 792

Installateurscode alarminstallatie bestaande woning

#1 , 01 sep 2019 17:57

Is de installateur van een alarmcentrale verplicht de installateurscode te overhandigen van een alarminstallatie bij aankoop van een bestaande woning? Geïnstalleerd door de vorige eigenaar die deze zelf ook niet in zijn bezit heeft.

Indien ja, is de enige optie rechtbank indien de betreffende firma weigert deze te overhandigen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 sep 2019 20:25

indien de vorige eigenaar de code niet in zijn bezit had, hoe kon hij dan zijn alarm activeren?

DieterDM
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2019 20:29

Het gaat over de code die de technieker gebruikt om het systeem te programmeren en aan te passen.

Ik denk dat het nogal wiedes is dat de installateurcode(s) niet zomaar aan iedereen worden verstrekt.
Met die code kan je bij mijn weten het systeem volledig resetten, aanpassen, ...
Zou nogal handig zijn als iemand met kwade bedoelingen die code's heeft.

In sommige gevallen is die code trouwens een berekening die op het moment zelf gemaakt moet worden met bijvoorbeeld het huisnummer, postcode, datum, enz ...
Die code kan dus elke keer anders zijn, maar dat is meestal enkel bij een systeem dat gelinkt is aan een alarmcentrale. Op die manier kan de alarmcentrale zeker zijn dat de gebruikte code effectief een technieker is. Waarbij die code enkel zal werken als de technieker heeft ingebeld bij de alarmcentrale met een aparte persoonlijke identificatiecode.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 sep 2019 20:41

Het enige wat u te doen staat is met de installateur afspreken dat hij u de mogelijkheid biedt een nieuwe persoonlijke code voor u zelf aan te maken. Het is immers niet de bedoeling dat de vorige eigenaar met zijn code nog binnen kan.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

CityBird
Topic Starter
Berichten: 792

#5 , 01 sep 2019 21:38

Blijkbaar zegt de wet hierover toch andere dingen.

https://vigilis.ibz.be/Pages/main.aspx? ... en/alarmen

https://www.test-aankoop.be/klagen/publ ... 0081510-30

Aan het inbraakalarm heb ik geen behoefte en staat daarom altijd af, het rookalarm dat ook op dit systeem is aangesloten vind ik echter wel nuttig. Telkens als de batterij moet vervangen worden (jaarlijks als het het boekje moet volgen) moet ik de installateur bellen en die melkt natuurlijk goed door.

Als de wetgeving de installateur verplicht om deze code te overhandigen had ik daar uiteraard graag gebruik van gemaakt. Dit rookalarm resetten is echt geen rocket science.
Ik denk dat het nogal wiedes is dat de installateurcode(s) niet zomaar aan iedereen worden verstrekt.
Met die code kan je bij mijn weten het systeem volledig resetten, aanpassen, ...
Zou nogal handig zijn als iemand met kwade bedoelingen die code's heeft.
Dus als ik het goed begrijp heb ik als eigenaar niet het recht om veranderingen aan het systeem door te voeren en zelfs geen batterij te vervangen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 sep 2019 09:00

Als je het toch niet gebuikt, laat het dan afbreken (eenmalige kost) en zet gewone rookmelders met met batterij van 10 jaar. Daarmee ben je je eigen baas., en die batterij/melder kan je zelf vervangen. Probleem opgelost

CityBird
Topic Starter
Berichten: 792

#7 , 02 sep 2019 14:08

Dat was plan B. Leek mij nog steeds een rationele beslissing om eerst eens te checken of ik recht heb op die code. Is nog altijd een goedkopere oplossing dan die alarminstallatie af te breken. Is ook al een behoorlijke kost.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 02 sep 2019 14:23

Bij vals alarm kan de installateur beboet worden. Die houdt er dan ook niet van als onbevoegden aan de instellingen kunnen gaan prutsen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Kali
Berichten: 762

#9 , 02 sep 2019 14:56

M.i. kan u wel een andere installateur mandateren voor het onderhoud, en dient de huidige de installateurscode aan uw nieuwe installateur mede te delen.

Terug naar “Privacy-bescherming”