Privécamera's aan woonhuis

vosm63
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Privécamera's aan woonhuis

#1 , 18 aug 2019 21:09

Wij wonen in een halfopen bebouwing. De buurman die tegen ons woont heeft bewakingscamera's gehangen. De camera vooraan staat gericht naar hun inrit maar het kan niet anders dat onze inrit mee gefilmd wordt alsook de openbare weg. Vervelend, het gevoel dat je steeds op die camera staat. Wat nog erger is, is dat hij aan de achterkant van zijn huis ook een camera, gericht op de tuin, geplaatst heeft. Dit stoort nog meer. Ik weet niet of die camera ook een gedeelte van ons terras en tuin meefilmt. Een camera naar de tuin zou niet geregistreerd hoeven te worden, maar hoe kan ik nu met zekerheid weten dat alleen zijn eigen tuin gefilmd wordt, want dit is een serieuze inbreuk op mijn privacy moest dit niet het geval zijn. De installateur is ook nog zijn zoon. Hoe kan ik hier weten of dit volgens de privacywetgeving en camerawetgeving in orde is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

cesto
Berichten: 324

#3 , 19 aug 2019 19:29

Wij wonen in een halfopen bebouwing. De buurman die tegen ons woont heeft bewakingscamera's gehangen. De camera vooraan staat gericht naar hun inrit maar het kan niet anders dat onze inrit mee gefilmd wordt alsook de openbare weg. Vervelend, het gevoel dat je steeds op die camera staat. Wat nog erger is, is dat hij aan de achterkant van zijn huis ook een camera, gericht op de tuin, geplaatst heeft. Dit stoort nog meer. Ik weet niet of die camera ook een gedeelte van ons terras en tuin meefilmt. Een camera naar de tuin zou niet geregistreerd hoeven te worden, maar hoe kan ik nu met zekerheid weten dat alleen zijn eigen tuin gefilmd wordt, want dit is een serieuze inbreuk op mijn privacy moest dit niet het geval zijn. De installateur is ook nog zijn zoon. Hoe kan ik hier weten of dit volgens de privacywetgeving en camerawetgeving in orde is?
Als je goede relaties hebt met die buren kun je gewoon gaan vragen om de richting van de camera's licht aan te passen. Ik begrijp echter niet goed waavoor je bang bent. Zien die buren door hun camera's eigenlijk meer dan ze zouden zien als zie kijken naar jullie tuin/terras/inrit door hun ramen?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 aug 2019 09:11

Vraag aan de buur gewoon om even zijn beelden te mogen bekijken , om te zien of je in beeld komt. Indien hij weigert, kan je naar politie.
Maar hij kan dan nog altijd later de opnamezone veranderen, zodat je och terug in beeld komt :evil:

vosm63
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 aug 2019 14:15

Maw, ben nooit meer zeker van mijn privacy en kan er niks tegen doen. Leuk!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 aug 2019 16:29

Telkens als je ziet dat de camerapositie is veranderd politie bellen Welk belang heeft buurman er mee u te filmen? Ben jij soms een bekend BV of filmster?

Joeri_J
Berichten: 650

#7 , 21 aug 2019 17:19

Telkens als je ziet dat de camerapositie is veranderd politie bellen Welk belang heeft buurman er mee u te filmen? Ben jij soms een bekend BV of filmster?
Ter info:

Sommige camera's moeten niet van positie veranderd worden om toch nog meer op te nemen.
Is bij vele camera's dat je een 'verboden' zone kan aangeven dat niet gefilmd mag worden (bvb juist om de buren/straat/... niet te filmen)
Op de beelden die dan getoond worden zal je zien dat de tuin in kwestie niet gefilmd wordt...

Maar achteraf is dit eenvoudig aan te passen en je zal dit aan de buitenkant niet merken.
Dus puur de beelden bekijken is niet voldoende...
Je moet weten of er geen filtering van beelden gebeurd is.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 21 aug 2019 17:29

Maw, ben nooit meer zeker van mijn privacy en kan er niks tegen doen. Leuk!
Privacy bestaat al enkele jaren niet meer, op geen enkel vlak!
De GDPR wetgeving dient enkel om de gemoederen te sussen.
Het is niets meer dan een sarcastisch anachronisme.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 23 aug 2019 20:09

Filmen van de openbare weg met bewakingscamera is verboden.
Tenzij toelating, en pictogrammen mét toelatingsnummer, etc
Als die er niet hangen en camera registreert op openbare weg, is het boeltje al gegarandeerd illegaal.


Vraag de beelden te zien, en niet nadat er kans is ze aan te passen ...

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 23 aug 2019 20:27

Maar uw woord dat u beelden hebt gezien zijn voor de rechtbank niets waard.
Bespreek dit met politie die kunnen afdwingen de beelden te zien en indien openbare weg in beeld dan kunnen die optreden.

guy263202
Berichten: 163

#11 , 27 aug 2019 06:45

Heb je geen afsluiting rond jouw tuin zodat de gebuur bijna niets ziet?
Waar hangt het pictogram?

Terug naar “Privacy-bescherming”