Installatie slimme kwh meter weigeren?

Advocado
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Installatie slimme kwh meter weigeren?

#1 , 15 aug 2019 05:43

Is het mogelijk om de slimme meter te weigeren zonder dat je van het net wordt gesneden?
In Nederland kan dat maar België lapt alle privacy weer aan haar laars.
Is hier nu al concrete wetgeving over?

Ik vind dit niet kunnen dat mijn persoonlijke data automatisch wordt doorgegeven aan derde partij.
Dit zal uiteraard ook misbruikt worden zoals internet search gedrag voor commerciele doeleinde.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 15 aug 2019 09:24

Nee, je kan deze niet weigeren.

Ik lees op hun site:
U blijft als netgebruiker ten allen tijde zelf eigenaar van uw meetgegevens. De Vlaamse regering legt duidelijk vast wie deze gegevens mag gebruiken, bijvoorbeeld om uw energiefactuur op te stellen. Iedereen die uw gegevens wil gebruiken, zal dat alleen kunnen met uw expliciete toestemming en moet zich hoe dan ook houden aan de Vlaamse, Belgische en Europese regelgeving met betrekking tot uw privacy.

Het zal dus niet voor commerciële doeleinden zijn. Persoonlijk zijn mijn meterstanden ook geen prioriteit als het op privacybescherming aankomt

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 aug 2019 14:52

Hoever kan je gaan met het paranoia zijn?

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 15 aug 2019 20:59

Dit zal uiteraard ook misbruikt worden zoals internet search gedrag voor commerciele doeleinde.
Die digitale kWh-meters communiceren via het GSM netwerk, het elektriciteitsnet zelf, WIFi of vaste draadverbinding, maw dingen die je nu ook al gebruikt. Via jouw GSM kan men bv heel nauwkeurig jouw bewegingen traceren en uiteraard afluisteren wat je zegt, om maar iets te noemen. Absurd om je druk te maken over die digitale kWh-meter en tegelijkertijd met een GSM in je zak rond te lopen.

Terug naar “Privacy-bescherming”