Klassenlijsten aan schoolpoort?

reynaeka
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Klassenlijsten aan schoolpoort?

#1 , 16 mei 2019 11:57

Mag een school in het kader van de GDPR wetgeving nog klassenlijsten uithangen om aan te geven welk kind in welke klas komt te zitten?
Deze lijsten zijn zichtbaar voor alle voorbijgangers.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 16 mei 2019 15:54

En? Wat is het probleem?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2019 16:07

Privacy ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

reynaeka
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mei 2019 10:41

De vraag is of het volgens de GDPR nog toegelaten is om klassenlijsten aan de schoolpoort uit te hangen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 mei 2019 10:45

Ik kan de TS volledig volgen. Persoonlijk vind ik het een schending van de privacy. Niemand hoeft te weten welke kinderen naar een bepaalde school gaan. Gaan we echt moeilijkheden zoeken ? Maak het misdadigers nog makkelijker. De inlichtingen die men op het gemeentehuis niet krijgt, op straat hangen ?
Gaat een bank een lijst van haar klanten uithangen aan de inkom ?

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 17 mei 2019 12:02

Zelfs vóór de invoering van de GDPR zou dit problematisch zijn geweest. Nee dus, mag absoluut niet.
"sowieso" schrijf je zo.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 mei 2019 12:30

Ik treed Didymus volledig bij. Als de schooldirectie dat niet snapt, horen zij niet in het onderwijs thuis.
Zelf heb ik geen kinderen, maar besef de gevaren van alom voor kinderen. Moeten mogelijke misbruikers geen extra gratis info geven.
Of komen ze daarna weer af : we wisten van niets ?

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 17 mei 2019 16:41

Ben ik nu de enige die vindt dat sommigen wat aan het overdrijven zijn? Volgens mij valt dit trouwens niet onder de GDPR, maar hoogstens onder de privacywetgeving. Storm in een glas water.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 mei 2019 17:00

Ben ik nu de enige die vindt dat sommigen wat aan het overdrijven zijn?
Neen je bent niet alleen !
als een crimineel wil weten waar een leerling zit, zal hij zeker die lijsten niet nodig hebben !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 17 mei 2019 17:16

Ben ik nu de enige die vindt dat sommigen wat aan het overdrijven zijn? Volgens mij valt dit trouwens niet onder de GDPR, maar hoogstens onder de privacywetgeving. Storm in een glas water.
Euhm, de privacywet is de omzetting van de Europese verordening genaamd GDPR in nationale wetgeving...

Kunnen we de discussie a.u.b. een beetje op niveau houden? Het gaat niet over wat u of ik vinden, maar wel om de wettelijk geregelde bescherming van persoonsgegevens van minderjarigen.

Een school die zomaar leerlingenlijsten publiek maakt gaat zwaar in de fout, punt.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 mei 2019 18:00

Ik leer graag bij .
Maar hoe zit dit dan voor de kiezerslijst in je stem bureel ?? daar komen ook zeer veel mensen voorbij en die hangt daar voor in te kijken !

Inrichting van het bureau

I.2.a) Wetgeving en aanplakking
Het meubilair en het materiaal voor de elektronische stemming worden per gemeente ter beschikking gesteld in het stembureau.
In de wachtzaal van het bureau moet de gemeente volgende documenten voorzien/aanplakken (art. 34 van het BGKWB et art. 26 van de ordonnantie elektronische stemming) :
• een exemplaar van de ordonnantie elektronische stemming;
• een exemplaar van het BGKWB;
• de kiezerslijst van het stembureau;
• affiches met de tekst van titel V van het federaal Kieswetboek;
• affiches met de tekst van de artikelen 35ter en 35quater van het

bron:https://verkiezingen2018.brussels/sites ... 0%20NL.pdf
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 17 mei 2019 18:17

Serieus?
Artikel 6: "Rechtmatigheid van de verwerking"
1. De verwerking is alleen rechtmatig indien en voor zover aan ten minste een van de onderstaande voorwaarden is voldaan:
(...)
c) de verwerking is noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op de verwerkingsverantwoordelijke rust;
(...)
Voor wie nog zou durven te beweren dat het hier niet om verwerking gaat:
Artikel 4: "Definities'"
(...)
2) "verwerking": een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens;
(...)
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 mei 2019 18:45

Hei is niet dat ik het betwijfel wat je hier schrijft, maar wat ik schrijf over het kieslokaal is ook juist, zal zelfs op 26 mei een foto van maken !!
Maar openbare besturen mogen meer doen dan andere zeker ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#14 , 17 mei 2019 19:07

Heb je wel goed gelezen? Wat in het kieslokaal gebeurt is niet in strijd met de GDPR, want er is een wettelijke verplichting om dit te doen.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 17 mei 2019 19:38

Het gaat om leerlingenlijsten aan de schoolpoort :!:
Iemands naam is zonder meer een persoonsgebonden gegeven.

Niet om wannabe-verkozenen die zichzelf in de publieke schijnwerpers wensen te zetten & bij wet verplicht uitgehangen moeten worden aan de kiesbureaus.

On topic graag :!:

Terug naar “Privacy-bescherming”