Pagina 1 van 1

Mailbox bij ontslag

Geplaatst: 25 apr 2019 14:23
door olegnaC
Dag Allen,

Ik kaart graag even volgend probleem aan:
Een ex-werkgever dreigt ermee mij aan te klagen omdat bij het ontslag de mailbox werd opgekuist en dus ook gewist.
Deze mailbox was een persoonlijke mailbox en dus geen groepsmailbox.

Ik vroeg mij af welke zaak hij kan opbouwen, daar de mailbox wel bedrijfseigendom is maar de inhoud en mail naar mijn mening ook een stuk persoonlijk zijn.
Is de werkgever niet verantwoordelijk voor backups van deze mailbox? Alsook een e-mail policy?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Re: Mailbox bij ontslag

Geplaatst: 25 apr 2019 14:26
door LeenW
Het is niet omdat u persoonlijke mails mag versturen met uw bedrijfsmail, dat het een persoonlijke mailbox is. Als daar bedrijfsinfo in zat en hij leidt op de een of andere manier schade door uw acties, kan hij die schade op u verhalen.

Re: Mailbox bij ontslag

Geplaatst: 25 apr 2019 14:33
door olegnaC
Daar kan ik gedeeltelijk inkomen. Echter is de mogelijke schade natuurlijk beperkt, de werkgever heeft toegang tot de server waar alles wordt op bewaard. Heeft hij een case? Zoja wat kan hij vorderen?

Re: Mailbox bij ontslag

Geplaatst: 25 apr 2019 14:45
door LeenW
Daar kan ik gedeeltelijk inkomen. Echter is de mogelijke schade natuurlijk beperkt, de werkgever heeft toegang tot de server waar alles wordt op bewaard. Heeft hij een case? Zoja wat kan hij vorderen?
Op zijn minst de werkuren die hij moet besteden om alles terug van de server te halen, plus de kosten die daar aan verbonden zijn.

Re: Mailbox bij ontslag

Geplaatst: 25 apr 2019 16:10
door mava105
Mocht hij die computer gebruiken voor persoonlijke zaken?
Destijds toen ik nog werkte en de computers op het bedrijf werden ingevoerd, moesten we een document ondertekenen dat deze toestellen niet voor persoonlijk gebruik waren

Re: Mailbox bij ontslag

Geplaatst: 26 apr 2019 12:37
door olegnaC
Computer mocht voor prive gebruikt worden, er was geen specifieke computer policy

Re: Mailbox bij ontslag

Geplaatst: 26 apr 2019 12:46
door Ghentian
Een policy maakt veel duidelijk, maar bij afwezigheid van een policy is er geen 'carte blanche'.

Als door het verwijderen van e-mails de werkgever schade heeft geleden, kan hij deze in principe verhalen. Bijvoorbeeld afspraken, contactgegevens, documenten in bijlages etc. - indien deze verwijderd zijn en hij daar geen toegang meer toe heeft terwijl hij daar duidelijk wel belang bij heeft, dan is er schade. Dat is in concreto na te gaan.

De werkgever moet schade, causaal verband en fout aantonen.

Al dan niet toestaan van persoonlijk gebruik, lijkt mij daar weinig aan te veranderen. De fout die men u potentieel aanwrijft is niet het al dan niet persoonlijk gebruik van de mailbox, maar het verwijderen van potentieel nuttige documenten en zo schade aan te richten.

Re: Mailbox bij ontslag

Geplaatst: 26 apr 2019 12:55
door father b
Computers op het werk zijn eigendom van het bedrijf. Alles wat daar opkomt is bedrijfsmateriaal. Moet geen specifieke policy voor bestaan. Goede raad zet nooit private gegevens op de bedrijfscomputers. Met wordt betaald om te werken niet om private klusjes te doen onder de werkuren. Ik weet de hedendaagse maatschappij leeft volgens eigen gereide normen. Alles kan en mag. Persoonlijke mailbox thuis.
Inhoud mailbox is volgens topic starter een stuk persoonlijk. Hiermee ben ik het niet eens. Indien ge het toch zo gebruikt, sla het op een USB stick of CD. En haal het uit de mailbox.
Zou prachtig zijn als men boekhoudgegevens, kostprijsberekeningen enz. langs mailbox kon doorsluizen naar buiten of de concurrentie.
Mijn beroepservaring heeft mij steeds geleerd : privaat thuis op de PC, op de PC kantoor bedrijfswerk.

Alles wat men verwijdert op de computer is normalerwijze door een goede IT'er terug te vinden. Indien in uw mailbox zaken tegenstrijdig met het bedrijf staan, of die onder de GDPR van de firma vallen ; heeft hij een DIK punt.