Ongevraagd filmen

nickje
Topic Starter
Berichten: 9

Ongevraagd filmen

#1 , 23 apr 2019 17:58

Ik ben vandaag naar stad geweest en ik en mijn vriendin kregen ineens een micro voor onze neus van Iemand met de vraag waar de grote markt is.. Dit was duidelijk voor de grap bedoeld ( Het was vermoed ik A n). Er was ook iemand aan het filmen van op de zijkant, maar was moeilijk te zien. Nu is mijn vraag of ze dit zomaar op TV mogen uitzenden.

Alvast bedankt voor een antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 23 apr 2019 18:05

neen, ze hadden je een toestemming tot uizenden moeten laten tekenen.Dat is een formulier waarin u verklaart dat de beelden ten allen tijde door de zender gebruikt mogen worden. Als u weet voor welke" zender gefilmd is, neem contact (per mail) met hun klantendienst (elke Vlaamse zender heeft dat) en verklaar dat je gefilmd werd zonder dat je een instemming tot uitzenden hebt getekend. ze zullen er snel werk van maken om de beelden te dumpen. Wat zo'n overtreding van de privacywet kan de cameramens een behoorlijk cent kosten.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 23 apr 2019 20:09

Welke stad?
Een opname op de openbare weg moet altijd aangevraagd worden.
Dus zowel bij politie als bij dienst evenementen van de gemeente weet men welk productiehuis daar aan het filmen was.

Reclame

nickje
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 23 apr 2019 20:28

Het was in Aalst gefilmd. Ik dacht dat het TVO was, maar het ging zo snel.. Hij kwam echt zomaar te voor verschijn voor onze neus. Het was echt de bedoeling voor ne mens eens goed te laten verschieten. Ik hoop dus niet dat het voor een nieuw programma is waar ze ne mens belachelijk willen maken. En het was A n, dat ben ik 100% zeker.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 apr 2019 09:09

En het was A n, dat ben ik 100% zeker.
Wie is A n? En heb jij hem gevraagd of je zijn naam hier voluit mocht vermelden ?

nickje
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 24 apr 2019 19:04

Eens googelen en je weet wie het is. A was niet vermomd é, dus waarom zou ik zijn naam hier niet mogen vernoemen? Ik krijg ongevraagd een micro voor mijne neus geduwd en het wordt dan nog eens gefilmd. Sorry, maar ik vind dat niet gepast. Het was niet TVO en Aalst weet niets van opnames, daar heb ik al voor gemaild. Dus ik heb er het raden naar.

GB2702
Berichten: 232

#7 , 24 apr 2019 19:25

Als je de naam en opnames Aalst googled dan vind je toch info:

https://showbizz24.be/news/10059/andy-p ... ehalve-dit

Is vrijdag online gezet....

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 apr 2019 11:32

Dus waarschijnlijk voor zijn werkgever VTM voor VTM kids.
Al die zaken met candid camera en ongewenste grappen, en ongevraagde opnamen; zij zouden is enkele goede bullebakken moeten tegenkomen zou rap gedaan zijn. Kijkcijfers ??

Fanaat
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 apr 2019 15:52

Dit lijkt me meer met opzet iemand belagen. Wel nogal op een onvriendelijke en brutale en vooral arrogante manier als ik dit verhaal zo lees. Je mag niet zomaar gefilmd worden zonder dat je daar toestemming hebt voor gegeven.

En ik zou het hier niet zomaar bij laten zitten , je kan bv naar de Politie gaan en klacht indienen wegens opzettelijke belaging en je hebt een getuige dus dat is dan in je voordeel. Als de TV dit uitzend zonder dat je hierin toegestemd dan hebben ze een groot probleem ?

De manier waarop je jou hebben laten schrikken , lijkt mij opzettelijke belaging want dat is ook iemand laten schrikken en niet voor de grap. Het er zeker niet bij laten zitten en actie ondernemen voordat het te laat is ? Sterkte

Issued
Berichten: 1227

#10 , 25 apr 2019 17:25

Dit lijkt me meer met opzet iemand belagen. Wel nogal op een onvriendelijke en brutale en vooral arrogante manier als ik dit verhaal zo lees. Je mag niet zomaar gefilmd worden zonder dat je daar toestemming hebt voor gegeven.

En ik zou het hier niet zomaar bij laten zitten , je kan bv naar de Politie gaan en klacht indienen wegens opzettelijke belaging en je hebt een getuige dus dat is dan in je voordeel. Als de TV dit uitzend zonder dat je hierin toegestemd dan hebben ze een groot probleem ?

De manier waarop je jou hebben laten schrikken , lijkt mij opzettelijke belaging want dat is ook iemand laten schrikken en niet voor de grap. Het er zeker niet bij laten zitten en actie ondernemen voordat het te laat is ? Sterkte
Dit is geen belaging. Daarvoor heb je een herhalend karakter nodig. Een enkelvoudig voorval/feit kan geen belaging zijn.

WP002
Berichten: 1479

#11 , 25 apr 2019 17:47

Wees blij dat het Luc Haekens niet was...

Fanaat
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 apr 2019 23:51

Wees blij dat het Luc Haekens niet was...
Luk Allo bedoel je ?

Fanaat
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 apr 2019 23:53

Dit lijkt me meer met opzet iemand belagen. Wel nogal op een onvriendelijke en brutale en vooral arrogante manier als ik dit verhaal zo lees. Je mag niet zomaar gefilmd worden zonder dat je daar toestemming hebt voor gegeven.

En ik zou het hier niet zomaar bij laten zitten , je kan bv naar de Politie gaan en klacht indienen wegens opzettelijke belaging en je hebt een getuige dus dat is dan in je voordeel. Als de TV dit uitzend zonder dat je hierin toegestemd dan hebben ze een groot probleem ?

De manier waarop je jou hebben laten schrikken , lijkt mij opzettelijke belaging want dat is ook iemand laten schrikken en niet voor de grap. Het er zeker niet bij laten zitten en actie ondernemen voordat het te laat is ? Sterkte
Dit is geen belaging. Daarvoor heb je een herhalend karakter nodig. Een enkelvoudig voorval/feit kan geen belaging zijn.
Ok ook al is het niet belagen , voor mij is het gevoelsmatig wel zo.

WP002
Berichten: 1479

#14 , 26 apr 2019 10:09

Wees blij dat het Luc Haekens niet was...
Luk Allo bedoel je ?
Nee, Luc Haekens.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 apr 2019 10:14

Wees blij dat het Luc Haekens niet was...
Luk Allo bedoel je ?
Luc Haekens is een Belgisch journalist, auteur en acteur. Hij is vooral bekend van de VIER-programma's De Blauwe Gids en De Ideale Wereld, waarin hij mensen spottend interviewt. Luc Haekens studeerde in 1992 af aan het RITS in Brussel in radiodocumentaire en tv-reportage

Bron: wikipedia
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Privacy-bescherming”