Video beelden vanuit en in de auto als didactisch materiaal

ErikBo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Video beelden vanuit en in de auto als didactisch materiaal

#1 , 02 apr 2019 21:21

Ik verzorg een opleiding voor (auto)rijlesgevers. Deze is de eerste stap naar het beroep.
Tijdens die lessen wil ik gebruik maken van video beelden gemaakt tijdens rijlessen, als didactisch materiaal.
Deze worden gemaakt met dashcams of vergelijkbare camera's, alle beelden op Youtube met dashcams kunnen als voorbeeld worden gezien.

Een paar aspecten:
- Alle beelden worden door mijzelf gemaakt met eigen apparatuur onder mijn eigen controle en bediening.
- Alle inzittenden van het voertuig moeten toestemming geven voor de opnames, iedereen weet dus ook dat er wordt gefilmd en wat er wordt opgenomen.
- Niemand anders heeft toegang tot de beelden tenzij ik de opnames doorgeef.
--- Bijna alle beelden worden gebruikt tijdens de opleiding en beperkt tot die omgeving, geen 'publiek' publicatie zoals website of youtube.
--- Een klein deel van de beelden kan mogelijks 'publiek' worden gemaakt zoals website of youtube, hiervoor voorzie ik een aparte, expliciete, vraag om toestemming van de personen op de beelden.
- Op de beelden is te zien:
--- De volledige omgeving rond de auto, stilstaand en rijdend, voorzijde/achterzijde en rondom.
--- Het interieur met mezelf als lesgever rechts als passagiers
--- Het interieur met de leerling bestuurder, links aan het stuur.
--- Detail opnames zoals de voeten van de leerling (pedalen) spiegels (kijktechniek)


Vragen:

1) Stel ik vraag alleen verbaal toestemming aan de andere inzittende voor het maken van de opname. ( ben ik niet van plan maar stel....)
Die bedenkt zich achteraf, of wat dan ook, en zegt geen toestemming te hebben gegeven, of zegt zelf niet te hebben geweten dat er opnames zouden worden gemaakt. Aan welke mogelijke problemen stel ik mezelf dan bloot ?

2) Ik maak gebruik van een schriftelijke overeenkomst voor het registreren van de toestemming tot het maken van, en gebruik van, opnames.
Wat moet een dergelijke overeenkomst minimaal bevatten ?
Juridisch minimaal en geadviseerd minimaal ?

3) Indien een inzittende bereid is tot schriftelijke toestemming maar minderjarig is, meestal 17 jarige, ga ik er vanuit dat ook schriftelijke toestemming nodig is van de ouders of voogd. Klopt ?

4) Op de beelden is de omgeving te zien met voertuigen en personen (voetgangers/fietsers), alles openbare weg.
Kan ik die gewoon in beeld laten of is er een verplichting die onherkenbaar te maken ?
Nummerplaten voertuigen weghalen ?
Personen hun gezicht onherkenbaar maken ?

5) Andere opmerkingen, bedenkingen, adviezen, tips ?
Zijn er relevante websites, artikelen waarmee ik mezelf verder kan informeren ?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding