privacywetgeving of niet? (vzw)

NadDE
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

privacywetgeving of niet? (vzw)

#1 , 02 apr 2019 10:41

Sedert mei 2018 verzorg ik de boekhouding van een vzw welke als doel heeft:
beheer van een domein in het belang van de eigenaars
bevorderen van vriendschapsbanden tussen de bewoners
bestuderen en voorstellen van waarnemingen die van aard zijn dat ze de verblijfsomstandigheden verbeteren

Er is een vrijwilliger aangesteld door de voorzitter (enkel door deze persoon beslist) dat een bepaalde vrijwillger overal toegang voor krijgt. De persoon in kwestie controleert de volledige boekhouding waarbij deze persoon toch ook wel aan gevoelige informatie komt zoals achterstallige schulden, namen, adressen enz... Deze persoon beslist samen met de voorzitter over alles!

Ik vraag me af of dit eigenlijk wel toegelaten is dat een voorztitter zoiets alleen beslist en al de gegevens doorgeeft aan een vrijwilliger?
De vrijwilliger liet me nog weten "ik krijg rechtstreeks al de officiele documenten van het domein binnen"
Ondertussen heeft de vrijwilliger zich terug getrokken, krijgt deze door de voorzitter nog steeds toegang tot alles en verhindert deze persoon het afsluiten van het boekjaar.



In het bestuur zetelt een architect, deze wil nu gebruik maken van zijn positie om via het kadaster op te zoeken hoe groot een chalet is daarmee wil hij het volume van een chalet bepalen om op deze manier aan te tonen hoeveel personen er in de chalets kunnen verblijven aangezien er enkele bouwovertredingen zijn. Aan de hand van deze info wil het bestuur dan ineens het lidgeld en de lasten naar omhoog brengen. In mijn ogen zijn bouwovertredingen en het vaststellen van hoe groot een chalet is niet de taak van het bestuur maar wel van de gemeente en moet het bestuur iedereen gelijk behandelen en niet gaan opzoeken hoe groot een chalet is, wie verhuurt enz om daar dan de lasten van het domein op te baseren.
IS dit eveneens geen schending van de privacy en misbruik van zijn positie?

Er gebeurd in deze vzw heel wat dingen die volgens mij niet door de beugel kunnen maar ik zou al blij zijn als ik hier een antwoord op kan verkrijgen


Alvast bedankt,
NadDe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 apr 2019 11:41

de bezettingsnorm van een woning wordt niet bepaald door het bouwvolume van een woning, maar door een aantal andere factoren die omschreven zijn in de Vlaamse Wooncode. Gesteld dat het domein in Vlaanderen ligt dus...

De factoren zijn onder andere: oppervlakte van de woonlokalen, hoogte van de plafonds, hoeveelheid slaapkamers...

Ze worden vastgesteld door een ambtenaar van Wonen Vlaanderen of een gemeentelijke ambtenaar met de nodige bevoegdheden.

Als de woning een geldig conformiteitsattest heeft dan staat dat daar op.

NadDE
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 apr 2019 14:31

Dank je wel Lenniek, dacht ik al. Maar mag een architect die in het beheer van de vzw zit, zijn positie als architect gebruiken om inlichtingen door te spelen naar de vzw? Hij mag volgens mij al niet in het beheer van de vzw zitten aangezien hij niet belangloos is (hij zit daar momenteel zelf met 2 bouwaanvragen)

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”