Whatsapp 'gekraakt' door echtgenoot

Antwerpgirl
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Whatsapp 'gekraakt' door echtgenoot

#1 , 19 mar 2019 23:03

Hallo,

Mijn man heeft mijn gsm 'gekraakt'. Het is een IPhone met vingerafdrukbeveiliging. Hij heeft mijn whatsapp gekopieerd op zijn gsm. Ik weet niet hoe hij dat gedaan heeft. Alle berichten die ik ontvang, krijgt hij ook. Met wie ik bel en wie mij belt ook. Ik was er niet goed van, toen ik het ben te weten gekomen. Kan ik klacht neerleggen bij de politie? En wat gebeurt er dan met zo'n klacht? Wat zijn de gevolgen?
Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 19 mar 2019 23:54

Bij whatsapp is er end-to-end encryptie van de transmissie.
Dit wilt zeggen dat (in dit geval) een bericht maar tot op 1 toestel zal komen.
2 toestellen simultaan is niet mogelijk.
Dus het zou mij ten zeerste verbazen dat als u nu een bericht ontvangt, uw man dit ook krijgt.

Wat wel kan, is dat hij alle gesprekken kopieert, en regelmatig dit opnieuw uitvoert, via bijvoorbeeld iCloud.

Wat is uw relatie met uw man?
Feitelijk samenwonend, wettelijk samenwonend, gehuwd, LAT?

Antwerpgirl
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2019 09:16

Dat vind ik raar. Hij heeft een ‘printscreen’ genomen van een chat tussen mij en mijn zus en dat doorgestuurd naar mijn broer. Een chat waarin ik mijn hart lucht o.a. over hem. Zo ben ik het te weten gekomen dat hij mijn berichten ook binnenkrijgt. Ruzie over gemaakt en hij riep ook dat hij wist met wie ik allemaal belde.
Wij zijn gehuwd en wonen samen, maar voor hoe lang nog....

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 20 mar 2019 09:18

Met de Whatsapp Web versie (via de website, en dan inscannen van een QR code) kan je de Whatsapp gesprekken op twee plaatsen zien, simultaan. (Eenmalige) toegang tot de gsm is hiervoor nodig (om die QR code te scannen)
Je kan dat in Whatsapp (op de originele telefoon) controleren (onder Instellingen > Whatsapp Web/DeskTop ) en uitzetten ("Meld af op alle apparaten")
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

eylis
Berichten: 8840

#5 , 20 mar 2019 13:09

Even voor de juridische kant van de zaak: strikt juridisch genomen kan je geen klacht neerleggen tegen je echtgenoot voor het meelezen van je communicatie (per sms, mail of andere) vanwege 2 redenen. In vroegere rechtspraak is dit al geprobeerd om "meelezen" te veroordelen, maar rechters beoordelen dat meestal als een normale interesse in communicatie rond zowel het persoonlijke als het gemeenschappelijke leven van de wettelijke partner. Ook als er sprake is van echtelijke problemen. Een tweede factor die hier van belang is: de mate van bescherming die men zelf heeft toegepast om te voorkomen dat de wettelijke partner inzage kan hebben in vormen van communicatie die je strikt persoonlijk wil houden. dus je zal moeten kunnen bewijzen met objectieve feiten dat je account (of wat dan ook) gehackt is door je partner. Lijkt me vrij moeilijk in deze.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 20 mar 2019 15:29

Oplossing: een ander nummer aanvragen, en dan natuurlijk ervoor zorgen dat uw gsm niet meer blijft slingeren in huis..

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 20 mar 2019 16:23

WhatsApp resetten (nieuwe sleutel aanmaken en alle apparaten afmelden) en smartphone beveiligen met een sterk wachtwoord i.p.v. vingerafdruk zal hier volstaan hoor.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Privacy-bescherming”