Schend de VDAB mijn privacy?

Paulina
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schend de VDAB mijn privacy?

#1 , 03 jul 2025 19:18

Stel: ik ben een nieuwe werkzoekende. Ik ben nog nooit eerder bij de VDAB ingeschreven geweest.

Ik schrijf me in via de VDAB-website met de knop "Schrijf je in als werkzoekende".

Hoe wordt mijn dossier "opgevuld"? En meer bepaald, hoe worden mijn studiegegevens "opgevuld"?

Krijg ik dan de kans om zelf mijn diploma's in te voeren of worden mijn diplomagegevens automatisch binnengetrokken uit de LED-databank?

Weet er iemand dit?

Ik vrees dat mijn diploma's automatisch binnengetrokken worden, maar mag dit dan zomaar? Is dit geen schending van mijn privacy?

mava105

#2 , 03 jul 2025 19:42

Als je zo op uw privacy staat, studeer dan niet. Dan heb je alvast hiermee geen probleem.

Franciscus

#3 , 03 jul 2025 20:41

Vdab volgt uiteraard de privacy wetgeving.
Als u niets wil mededelen dan zullen ze u ook niet kunnen helpen.

Is het verplicht om je in te schrijven bij VDAB?
Woon je in Vlaanderen en word je werkloos na een ontslag, tijdelijk werk of interimwerk van langer dan 28 dagen? Dan moet je je inschrijven bij VDAB als werkzoekende om een werkloosheidsuitkering aan te vragen en begeleiding te krijgen in je zoektocht naar werk.
Kan VDAB je verplichten?
Welke sancties kan ik krijgen van de Controledienst? Als je ingeschreven bent als werkzoekende bij VDAB en niet voldoende inspanningen doet om werk te vinden, kan de Controledienst van VDAB je een sanctie opleggen.

Als u onvoldoende meewerkt of niet ingaat op uitnodigingen van de VDAB of de RVA, dan kan dat negatieve gevolgen hebben voor uw werkloosheidsuitkering of wachtuitkering.

https://www.vlaanderen.be/werken/werk-z ... e-bij-vdab

Reclame

Sirkii

#4 , 03 jul 2025 21:43

Privacy …. Zucht. ….

mava105

#5 , 04 jul 2025 10:41

Er wordt tegenwoordig wat mee overdreven.

eylis

#6 , 04 jul 2025 14:48

Wat bedoelt u in hemelsnaam met "uw gegevens binnentrekken"? U schrijft in en vermeldt zelf welke diploma's u heeft. En als u liever niet heeft dat werkgevers te weten komen welke diploma's u heeft, vermeldt u gewoon dat u er geen heeft. Wees dan niet verwonderd dat werkgevers u niet contacteren (via de website) en dat de vdab u op cursus stuurt

Lanox

#7 , 04 jul 2025 15:01

Wat zijn uw praktische bezwaren? Heeft u schrik dat de VDAB u gaat dwingen een job te zoeken in een richting waar u een diploma voor heeft, maar niet meer wil doen?

Terug naar “Privacy-bescherming”