Ik moet naar een consulent van de mutualiteit en moet mijn identiteitskaart en pincode meebrengen. Als je eenmaal inlogt heb je geen zicht meer tot welke informatie zij toegang krijgen: belastingen, medisch dossier, pensioen, ... De eerste keer dat het gebeurde was jaren geleden en ik was niet voorbereid. Die persoon moest toegang krijgen tot mijn belastingsgegevens om te zien of ik recht had op bepaalde tegemoetkomingen. Weigeren kan een reden zijn om uitkering te schorsen. Die persoon bleef lang bezig en antwoorde niet op mijn vraag wat hij nu aan het doen was. Als een adviserend arts geen toegang mag hebben tot je medisch dossier, kan het toch niet dat je geen zicht hebt waarop een bediende zichzelf toegang tot geeft? Het is een moeilijk evenwicht, want ze zoeken echt naar de minste reden om je te kunnen schorsen of te activeren (doorsturen naar de VDAB).
Welke recht heb je?
Waarop moet je letten?
Tot welke informatie mag een consulent/bediende toegang eisen?
Kun je vragen of zelfs eisen welke informatie ze willen zien?
Kun je vragen of zelfs eisen dat je mag meekijken?
Hoe kun je je rechten assertief verdedigen?
Als het niet mag of maar zeer beperkt is, welke wetteksten of omzendbrief kun je aanhalen?