Behandeling loonbrieven door externe partij

Beebo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Behandeling loonbrieven door externe partij

#1 , 24 jan 2025 15:00

Ik vraag mij af hoe het zit met de bescherming van persoonsgegevens.

Ik zit met een dispuut met mijn ex-werkgever omwille van achterstallige/niet-correcte uitbalingen/berekeningen. In dit kader heb ik extra documenten opgevraagd en uiteindelijk verkregen, maar aangeleverd door een externe partij. Dit is een "juridisch bureau" dat vooral aan bemiddeling doet etc, maar bijvoorbeeld niet aangesloten is bij een balie van advocaten.

Dit bureau is zelf ook klant van de ex-werkgever. In deze capaciteit ben ik zelf heel wat jaren ingezet voor werkzaamheden op dat bureau en is er in zekere mate dus een jarenlange "relatie" met mijzelf en deze mensen. Hierdoor ben ik bekend met de algemene ingesteldheid, bepaalde praktijken, de veiligheid van gegevens,...

Met andere woorden, meer dan genoeg redenen om er absoluut niet comfortabel mee te zijn dat al mijn persoonlijke gegevens (loonbrieven, fiches, communicatie op de werkvloer,...) in deze handen komen. Dit heb ik dan ook aangekaart, maar is helaas geen rekening mee gehouden.
Deze hebben al mijn documenten open en bloot, volledig inkijkbaar in handen gekregen en vervolgens op dezelfde manier aan mij toegezonden via de post.

Nu vraag ik mij af hoe correct dit allemaal wel is. Misschien wel gezien er een vertrouwelijke en juridische relatie is tussen die partijen, ondanks dat het "maar" juristen zijn?
Is het zo abnormaal te verwachten dat deze door de werkgever zelf afgeleverd dienen te worden en indien toch via een externe partij, hier bepaalde voorzorgsmaatregelen of dergelijke in acht genomen worden?

Thomas_A

#2 , 24 jan 2025 16:05

Loongegevens worden toch bijna altijd via een externe partij aangeleverd.

Stel dat het via een sociaal secretariaat was, genre SD W*. Daar had u mogelijk ook mee samengewerkt kunnen hebben waardoor u er goed bekend bent.

Of iets anders: iemand die u persoonlijk kent van een heel andere situatie (buur, vriend, tennispartner, …) kan ook ineens gaan werken op dat juridisch kantoor uit uw voorbeeld of in het sociaal secretariaat van het mijne.

Absolute garanties daarrond bestaan niet.

Beebo
Topic Starter

#3 , 25 jan 2025 14:45

Het klopt natuurlijk dat dit inderdaad meestal door een externe partij wordt aangeleverd, namelijk het sociaal secretariaat. Hier bestaat dan ook een administratief en wettelijk kader rond hoe deze om moeten gaan met de vertrouwelijke gegevens.

In dit geval zit er dus ook een sociaal secretariaat achter, genre SD W*.
Daar kan natuurlijk ook toevallig iemand bekend rondlopen, maar is een veel grotere omgeving die veel verder van mij af staat en waar ik sowieso een bepaalde ernst en professionaliteit verwacht. Van deze firma is het geweten wat er met mijn gegevens gebeurd etc....

Zoals ik het zie, had deze firma mij perfect rechtstreeks (of via de werkgever) deze documenten kunnen/moeten bezorgen. Vooral omdat er geen juridische zaak of iets loopt, is er ook niets dat inhoudelijk bekeken moest worden door een juridisch bureau. Deze heeft functioneel gediend als een doorgeefluik.

In dit kader hebben zij alle documenten, communicatie,... kunnen inkijken zonder dat hier aanleiding, laat staan toestemming van mijzelf was.

Aangezien het om een heel erg klein bureau gaat, waarvan het kantoor in de onmiddellijke regio en deze een niet al te beste reputatie heeft (zowel algemeen als persoonlijk) ben ik hier absoluut niet comfortabel mee.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”