AI monitoringsoftware op school

Barmer
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

AI monitoringsoftware op school

#1 , 27 mar 2023 11:18

Beste allen,

Ik ontdekte onlangs dat de school van mijn dochter al 3 jaar AI software van securly toepast op de schoolcomputers.
De school werkt op een doorgedreven digitale manier en mijn dochter heeft dus een google account moeten aanmaken om op de digitale lesplatformen toegang te hebben. Securly is een programma dat via kernwoorden scant op alle toepassingen die via dat schoolaccount worden geopend en dit niet alleen op school en op de schoolcomputers, maar ook thuis op de eigen computer en buiten de schooluren. Dit in het kader van zelfmoordpreventie, drugsgebruik, geweld, enz...Wanneer mijn dochter thuis inlogt via haar google account om huiswerk te doen en tussendoor als pauze eens even op sociale media gaat kijken, worden ook die toepassingen gescand door de software. De school heeft hiervoor geen toestemming gevraagd aan de ouders of leerlingen en zelfs niet eens gemeld aan ouders of leerlingen dat deze software gebruikt werd. Het gebruik is dus uiteraard ook niet opgenomen in het schoolreglement. Meerdere leerlingen en ouders hebben vragen gesteld over deze software, maar krijgen enkel een heel kort antwoord terug van de directie dat er heel voorzichtig omgegaan wordt met de meldingen die ze krijgen van het programma en daarmee is de kous af. mijn vraag is: Kan dit zomaar? Ik heb aangegeven dat ik helemaal niet wil dat mijn dochter op deze manier gemonitord wordt en dat ik wil dat de software, die trouwens helemaal niks te maken heeft met het schoolwerk, uitgeschakeld wordt op het account van mijn dochter. Ik kreeg enkel het antwoord terug dat de directie dacht dat het niet mogelijk was om dit per leerling individueel uit te schakelen. Mag een school zonder melding en toestemming dit soort software 24/7 toepassen (volledig onnodig voor de lessen) en heb je als leerling of als ouder het recht om dit te weigeren? Dank bij voorbaat voor de reacties.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 27 mar 2023 12:47

Lijken me zware inbreuken op de privacy en GDPR wetgeving

Zeker dat u daar nergens in een gebruiksovereenkomst toelating voor gegeven heeft :?:

1 mogelijke oplossing is uw dochter te laten deconnecteren van school :
Schoolcomputer enkel voor schooltaken, en vervolgens UIT
Schoolaccount enkel voor schoolwerk, en nadien uitloggen

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 27 mar 2023 13:42

Akkoord met hierboven, er is veel dat u zelf kan al kan doen om privé en school van elkaar gescheiden te houden. Wat bedoelt u trouwens met dat dit ook op de eigen computer zou gebeuren?

Voor het overige, de privacycommissie kan u helpen bij klachten. Zie https://www.gegevensbeschermingsautorit ... es/contact

Dit is ook recent nog op het nieuws geweest, zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/17 ... ssoftware/

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2290
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mar 2023 05:39

Inazuma, LeenW, lijkt in dit geval niet gelinkt met de schoollaptop maar met de persoonlijke Googleaccount. Vandaar ook de tracking op de privélaptop.

Akkoord dat men dan met aparte account zou kunnen werken. Als deze echter gekoppeld is aan agenda, documenten, paswoorden, … is dat minder handig.

Het kan wel: ik gebruikte op zeker moment 4 Google accounts actief naast elkaar. School zou deze beter vanuit een organisatieaccount voor iedereen voorzien.

eylis
Berichten: 8837

#5 , 29 mar 2023 09:48

Inderdaad Thomas, de school had bij de opstart moeten melden aan de ouders/leerlingen dat er voor de schoolcomputer een andere google-account geopend moest worden dan de persoonlijke. Of zoals de meeste organisaties doen: een school-google-account waar je persoonlijk kan op inloggen (zonder dat je persoonlijk gebruik gemonitord wordt) Daar is de school in fout gegaan. Niet elke ouder of kind is zo specifiek op de hoogte van de nieuwste software en mogelijkheden. Meldt met alle ouders samen dat de school hierin in gebreke is gebleven en de nodige stappen moet doen om het op te lossen. Voor diegenen die al een persoonlijke google-account hadden, moet de school sowieso de monitoring loskoppelen van het persoonlijk gebruik.

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 29 mar 2023 09:48

Inderdaad opsplitsen dan. Zelfs zonder deze monitoringsoftware zou ik privé en school/werk altijd gescheiden houden.

Terug naar “Privacy-bescherming”