camera bewaking op prive weg met openbaar karakter

GeertVG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

camera bewaking op prive weg met openbaar karakter

#1 , 19 mar 2023 13:45

Hallo,

ik zou graag aan mijn voordeur camera bewaking plaatsen omdat er af en toe wagens komen draaien (die daar niet verder durven) en schade kunnen veroorzaken. Ik lees dat je geen beelden mag nemen van de openbare weg, maar alle gronden rondom mijn woning (steenovens 8, Geel), inclusief die weg voor mijn deur zijn prive. De weg is een zandpad, trage weg, Sentier nr 151, die door wandelaars, fietsers, boeren een een verdwaalde automobilist gebruikt wordt.
Dus nu is mijn vraag: mag mijn camera deels die weg filmen?
(uiteraard met toestemming van alle eigenaars)

alvast bedankt, Geert

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2023 14:30

Ook buurtwegen die op privé-terrein lopen, zijn openbare weg.

GeertVG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2023 19:59

Dus die mag ik niet filmen dan. Wel wat lastig om de grens van de weg te bepalen, maar dat zal ik dan zelf maar moeten inschatten.

Reclame

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#4 , 19 mar 2023 20:28

Beste

En wat is de toegevoegde waarde? U ziet dan wie uw oprit gebruikt maar u heeft dan nog geen gegevens van de bestuurder. Immers zal de politie u niet zomaar de gegevens bezorgen. Ook niet op basis van uw persoonlijke beelden. Is het niet eenvoudiger een afsluiting/ poort aan uw oprit te zetten?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

GeertVG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mar 2023 08:21

Een afsluiting is moeilijk, want er wordt niet alleen gedraaid aan de oprit, Een oudere dame had het al eens gepresteerd te draaien (in 26 keer) aan de voordeur (waarbij ze dus de arduin geraakt heeft). Daarenboven zal zo een afsluiting de boeren te erg hinderen en ongetwijfeld wordt daar wel eens tegen gereden en dan verplaatst het probleem van schade aan de wagen/huis naar schade aan de afsluiting. Uiteindelijk moet ik de nummerplaat kunnen zien zodra die zich van de straat bevind, en als ik de nummerplaat heb, dan gaat de politie toch contact opnemen met de dader hoor (die ervaring heb ik)
En in de marge: Een tesla (ook een stilstaande) en , gok ik, de helft van de video deurbellen in Vlaanderen filmen toch ook de straat. Als dat niet mag, hoe komt het dan dat een Tesla in België mag rijden?

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 20 mar 2023 08:27

Omdat deze niet als bewakingscamera's gebruikt worden.

Indien u twijfelt waar de grens van de weg ligt (wat ik niet helemaal begrijp), kunt u een landmeter raadplegen.

lukasi
Berichten: 1139

#7 , 20 mar 2023 11:26

Zet van die wegklapbare paaltjes .
Geef de boer een sleutel en als hij niet door kan dan kan hij deze wegklappen.
Of anders de maximum breedte van landbouwvoertuigen respecteren.
Trouwens die rijden ook op de openbare weg dus zo monstrueus breed mogen die nu ook weer niet zijn.

GeertVG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 mar 2023 15:04

Indien u twijfelt waar de grens van de weg ligt (wat ik niet helemaal begrijp), kunt u een landmeter raadplegen. --> het gaat niet over de perceelsgrenzen he, die ken ik, de weg ligt volledig binnen de perceelsgrenzen, maar uiteraard weet ik wel ongeveer waar de weg zich bevind, maar aangezien er geen harde scheiding is, heb ik, denk ik, wel enige dichterlijke vrijheid om zelf die (camera) grens te bepalen.

Trouwens die rijden ook op de openbare weg dus zo monstrueus breed mogen die nu ook weer niet zijn. --> de weg voor mijn woning is een zandpad en minder dan de helft van een normale weg breed. Er is sowieso te weinig plaats, maar door gebruik te maken van de gracht kunnen ze er wel door.

GeertVG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 mar 2023 11:19

Omdat deze niet als bewakingscamera's gebruikt worden.
toch wel, een tesla gebruikt die camera niet alleen om zelfrijzend te zijn. Ga maar eens heel dicht bij een geparkeerde tesla staan. Als je erg dichtbij komt dan zie je op het display dat ie begint op te nemen. DIt is bedoelt als bewaking van de wagen tegen diefstal en schade.

LeenW
Berichten: 12824

#10 , 22 mar 2023 11:27

Omdat deze niet als bewakingscamera's gebruikt worden.
toch wel, een tesla gebruikt die camera niet alleen om zelfrijzend te zijn. Ga maar eens heel dicht bij een geparkeerde tesla staan. Als je erg dichtbij komt dan zie je op het display dat ie begint op te nemen. DIt is bedoelt als bewaking van de wagen tegen diefstal en schade.
Dat is net om die reden een tijdje geleden aangepast door Tesla zelf. Merk ook op dat dit alles niet de verantwoordelijkheid van Tesla is, maar van de eigenaar/bestuurder.

https://www.hln.be/mobiliteit/tesla-voe ... ~a7e07dcf/

Terug naar “Privacy-bescherming”