Vader blijft auto rijden zonder rijbewijs

34Dari
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Problemen met ouder

#1 , 22 nov 2022 18:41

Lijkt over zelfde zaak te gaan zoals hier al werd aangehaald - samengevoegd - JurecaBE - moderator



Mijn vader is 90 jaar en alleenwonend.
Is dialysepatient en heeft door een zware val enkele weken geleden (hersenkneuzing en bloeding tussen schedeldak en hersenen) van de behandelend arts het verbod gekregen gedurende minimum 6 maanden geen auto meer te rijden.
Hij rijdt met een grote wagen (Mercedes E220)
Ivm zijn dialyse moet hij in februari 2023 een verlenging van zijn rijbewijs krijgen.
Hij verteld dat hij bij mogelijke inhouding van zijn rijbewijs hij zich hiervan niets zal aantrekken. (Hij zal zoals hij verteld dan verder rijden zonder rijbewijs)
Toen ik hem vertelde dat bij het veroorzaken van een ongeval bij het negeren van dit verbod voor serieuze problemen zou kunnen zorgen vertelde hij dat hij zich hiervan niets aantrok en de kosten dan wel zou betalen.
Op mijn reactie dat bij ernstige ongevallen (gewonden en erger) de mogelijkheid bestond de zoon mee voor de kosten zou kunnen opdraaien kreeg ik als antwoord dat dat niet zijn probleem was.
In het verleden heeft hij reeds meerdere ongevallen veroorzaakt waarbij hij telkens de veroorzaker was. Dit heeft hem reeds +/- 8000 € gekost.
Bij navraag op de politierechtbank vertelde men mij dat ik geen recht heb zijn autosleutels af te nemen (ik zou indien ik dit zou doen kunnen beticht worden van diefstal) . Dit mag enkel door een rechter beslist worden. Dit is ook begrijpelijk.
Ik weet echter geen raad hoe ik dit moet oplossen
Ik kreeg wel de raad dit proberen te regelen via een vrederechter.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 22 nov 2022 19:35

via vrederechter laten nagaan of hij nog wel bekwaam is om zelf zulke beslissingen, zoals autorijden, te nemen.

zijn leeftijd is strikt genomen geen excuus om hem naar de gevangenis te sturen bij het veroorzaken van zware ongevallen of ongevallen met dodelijke afloop.

als de rechter schappelijk is kan uw vader een enkelband krijgen en tot "huisarrest" veroordeeld worden (of zelfs voor een proces)

uw vader moet dringend eens beseffen dat men op een bepaald moment niet meer in staat is om te rijden en dat andere daarvoor niet moet lijden.

immers als uw vader vandaag veroordeeld word tot een fikse schadevergoeding en morgen komt te overlijden U als zoon de schulden van uw vader zal moeten betalen aan de slachtoffers.

tenzij u de erfenis verwerpt, maar dan hebt ge ook geen recht meer op alle andere dingen de ge normaal zou erven.

Issued
Berichten: 1227

#3 , 22 nov 2022 20:22

U kan de lokale politie van de woonplaats van uw vader in kennis stellen. Indien ze hem betrappen op rijden zijn der rijbewijs gaan ze normaal over tot de immobilisatie van zijn voertuig, dus gedaan met rijden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38589

#4 , 22 nov 2022 21:27

Enkelband is niet bevoegdheid van vrederechter.
Wel legaal is het de politie op voorhand in kennis te stellen en die kunnen dan perfect doen wat @issued heeft geschreven.
Indien nodig kunnen ze zelfs gezien wet bescherming personen
http://www.google.be/search?client=ubun ... hAfUpIHoCw
http://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welzi ... collocatie

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 23 nov 2022 08:34

Zonder rijbewijs is hij niet verzekerd
ttz de verzekering zal wel betalen, maar nadien de kosten op uw vader verhalen
Dat kan "iets" meer zijn dan die 8000€ die eerdere ongevalletjes hem kostten - een veelvoud daarvan

Hopelijk gaat wetgever eindelijk initiatief nemen waardoor dit soort "gevallen" opgevolgd & gesanctioneerd kunnen worden

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 23 nov 2022 08:38

Zo lang uw vader mentaal nog handelingsbekwaam is - inclusief bekwaam om domme beslissingen te nemen - kan u ook bij de Vrederechter niets gaan zoeken ...

Rijverbod na medische diagnose staat wel in de verkeerswet maar er is geen enkel preventie- of controlemiddel voorzien !
Politie weet niet wie ongeschikt is
Inleveren rijbewijs gebeurt niet
En bij controle kan politie de ongeschiktheid niet vaststellen (niet bevoegd voor) ...

eylis
Berichten: 8840

#7 , 23 nov 2022 09:49

Het is niet meer mogelijk om uw vader tot rede te brengen, gezien zijn onredelijke reacties. (Wellicht is er reeds sprake van ouderdomsdementie) Regel alvast het ziekenvervoer voor dialysepatienten. Heeft u een kopij van het medisch verbod autorijden? Indien niet kan u contact nemen met de arts en uitleggen dat uw vader dit verbod naast zich neer zal leggen. U krijgt dan wel een kopij. U bezorgt dit zowel aan de plaatselijke politie én de dienst die de verleng rijbewijs levert, met een begeleidend schrijven (dat uw vader zelfs zonder rijbewijs zal rijden en niet redevatbaar is voor de mogelijke gevolgen).

U vraagt of de politie bij uw vader kan langskomen voor een gesprekje (mbt het rijverbod, rijbewijs én de mogelijke immobilisatie van de wagen) Dat zou nog wel eens indruk kunnen maken.

Anderszijds maak ik wel een bedenking bij de opmerking van de politierechtbank. Indien u de sleutels zou wegnemen zou" dit (inderdaad) als diefstal aangemerkt kunnen worden. Ten eerste zou uw 90jarige vader dan klacht moeten neerleggen voor diefstal. als dan zou blijken dat uw vader een langdurig medisch rijverbod heeft én geen verlenging voor zijn rijbewijs, én de wagen nog steeds voor zijn deur staat, dan denk ik dat deze klacht wijselijk geklasseerd zou worden. Met een fikse uitbrander van de politierechtbank aan uw vader.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#8 , 13 dec 2022 18:48

Bij navraag op de politierechtbank vertelde men mij dat ik geen recht heb zijn autosleutels af te nemen (ik zou indien ik dit zou doen kunnen beticht worden van diefstal) .
Dan zouden al de mensen die de sleutels van dronken mensen afnemen, ook kunnen beticht worden van diefstal?
Aan alle anderen, klopt dit wel?
Ik heb al slecht advies gehad van de rechtbanken in het verleden en geloof ze niet meer zomaar op hun woord.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 13 dec 2022 20:05

Via rechtbank een bewindvoerder laten aanstellen, die dan zal beslissen in zijn plaats (bvb wagen verkopen)

34Dari
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 dec 2022 13:25

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator




Mijn vader (90 jaar oud en reeds 4 jaar dialysepatient) heeft enkele maanden geleden na een val een lichte hersenbloeding en hersenkneuzing opgelopen.
Hij is weduwnaar en alleen wonend.
Omdat hij dialysepatient is moet om de 2 jaar zijn rijbewijs verlengd worden.
Na ontslag uit het ziekenhuis na bovenvermelde val kreeg hij als voorwaarde dat hij geen auto meer mocht rijden tot april 2023. (rijbewijs werd niet ingehouden, enkel werd vermeld in het verslag van het ziekenhuis dat rijden niet mocht tot april 2023)
Zijn rijbewijs moet verlengd worden in februari 2023 betreffende de dialyse.
Ik heb hem dit duidelijk uitgelegd dat hij geen auto meer mocht rijden.
Hij reageerde hierop dat hij zou blijven auto rijden, zelfs na inhouding van zijn rijbewijs.
Hij is en blijft in het bezit van zijn auto en autosleutels. Zijn reactie hierop waarom zou ik dan niet met de auto rijden.
Sleutels afnemen of auto immobiliseren mag ik niet.
Welke stappen kan ik ondernemen

eylis
Berichten: 8840

#11 , 29 dec 2022 14:09

Als ik me niet vergis, heeft u uw vraag hieral eerder gesteld. U heeft daar ook verschillende reacties op gekregen. Welke antwoorden verwacht u nog meer?

artemis
Berichten: 3293

#12 , 29 dec 2022 17:53

De vorige, zelfde vraag:

https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 26#p706626

Naast de antwoorden die u daar al gekregen hebt, wil ik even het volgende toevoegen.
Uw vader heeft door de val een CVA gehad en heeft dus hersenletsel opgelopen, mogelijk met blijvende gevolgen/restverschijnselen, vandaar het rijverbod voor de eerste 6 maanden (tot april 2023).
Na die 6 maanden moet zijn situatie opnieuw geëvalueerd worden. Hij mag dus niet zomaar die 6 maanden afwachten en dan opnieuw beginnen rijden.
In het beste geval en indien er geen motorische/visuele/cognitieve restverschijnselen zijn ‘kan’ een arts hem een rijgeschiktheidsattest afleveren.

https://www.vias.be/nl/particulieren/cara/voor-artsen/

Als geen arts hem dat attest wil geven na 6 maanden, dan rest hem enkel een rijgeschiktheidsonderzoek bij CARA

https://www.vias.be/nl/particulieren/cara/

In afwachting mag uw vader dus niet autorijden.. Doet hij dat ondertussen dan wel???
Dit staat volledig los van de verlenging rijbewijs als dialysepatiënt (februari 2023), al zou die aandoening bij de uiteindelijke beoordeling van CARA ook mee kunnen spelen.

Zie verder antwoorden vorig topic (en mag gerust samengevoegd worden).

Sirkii
Berichten: 5396

#13 , 30 dec 2022 01:46

Als hij een ongeval maakt zal de verzekering de schade verhalen (dus zelf te betalen) : zonder rijbewijs komt de verzekering niet tussen. Lees er je polis maar op na.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 30 dec 2022 08:59

De verzekering komt wel tussen, maar verhaalt vervolgens dat bedrag op de juridisch onverzekerde bestuurder (zonder geldig rijbewijs - want dat moest hij zélf gaan inleveren), weliswaar met een maximum (≥ 31000 €)

Zie ook : Regres of verhaal(s)recht

eylis
Berichten: 8840

#15 , 30 dec 2022 09:49

Maar dat wéét poster allemaal al: cfr vorige antwoorden op dezelfde vraag in vorige thread. Het komt er op neer dat de vader duidelijk heeft medegedeeld dat hij ondanks verbod, ondanks géén vernieuwd rijbewijs, toch zal blijven rijden. Algemene conclusie was dat politie meteen ingeseind zou moeten kunnen worden op het moment dat de vader met de auto rijdt zonder geldig rijbewijs. Mijn opinie is overigens ook dat je de sleutels van de auto wél kan wegnemen, zonder dat het duidelijk is dat je ze hebt genomen. Politie had als opinie dat je de sleutels niet mag stelen. Maar dat is bediscussieerbaar voor de rechtbank. Je vermijdt immers dat de (onredelijke) vader gevaarlijk én zonder rijbewijs met de wagen rijdt.

Poster, gelieve niet nog eens een nieuwe thread met je vraag op te starten. Je hebt nu wel een heel scala reacties gekregen. Het is tijd om gewoon fysiek te verhinderen dat de vader met de wagen rijdt.

Terug naar “Andere”