camera's gemeenschappelijke delen appartementsgebouw

bremans
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

camera's gemeenschappelijke delen appartementsgebouw

#1 , 21 sep 2022 14:25

Bestaat er een wettelijke bepaling naar de privacy van personen: meer bepaald, kan men te pas en te onpas beelden gaan bekijken, of deze zelfs vanop een andere locatie bekijken, zonder dat hiervoor een duidelijke reden is?
Ik meende gelezen te hebben dat er een "register" moet bestaan wie wanneer de beelden bekeek, en welke de reden was, doch ik vind de uitleg niet meer terug.
Ik ga ervan uit dat die "gerechtigden" vb de sydicus kan zijn en een verantwoordelijke...

Meer bepaald: het betreffende appartement heeft eigenaars en huurders. Een bepaalde eigenaar meent dat hij te pas en te onpas de camerabeelden kan bekijken??
Ik meen dat dit volledig in strijd is met de privacywetgeving?
Kan iemand mij verwijzen naar een artikel of wetgeving hieromtrent? ALvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 21 sep 2022 14:52

Bij mijn weten de syndicus en de leden van de raad van mede-eigendom (verantwoordelijke(n) van de verwerking) en uiteraard de bij wet bevoegde personen : gerechtsdeurwaarder aangesteld door voorgaande en politie bij een onder hun bevoegdheid vallende zaak ( vb diefstal -braak enz )
Camerawet van 2007 gewijzigd 25.5.2018.
GDPR
Die beelden kunnen dan bij heterdaad in beslag worden genomen - overgedragen op een andere drager maar origineel dient wel door politie bekeken te zijn geweest.
In de andere gevallen zal er een machtiging (bevel magistraat moeten zijn).

'Een' eigenaar zelfs als is die lid van RvME kan die beelden niet bekijken voor eigen belang.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”