Aangezien "fouten" bij plaatsing van verkeerstekens feitelijk strafrechtelijke inbreuken zijn, en de camera geplaatst wordt met als doel om die feiten op te sporen, gaat het om een mobiele bewakingscamera ...De dashcam zal gebruikt worden om schade aan het patrimonium vast te stellen en om te bekijken of signalisatie bij oa. wegenwerken conform de plannen geplaatst is.
Niet zonder toelating van de GBAMijn vraag is of dit is toegestaan of niet?
Dit is idd niet privé, en de doorsnee gebruiker heeft ook helemaal niet bedoeling om strafbare feiten op te sporen, wat uw bedrijf net wil gaan doen ...Ik vind op de website van de politie dat er eigenlijk geen wetgeving betreffende dashcams is maar dat privé gebruik wordt gedoogd. Nu is dit natuurlijk geen privé gebruik meer.
Het gaat hier natuurlijk wel over signalisatie die wij zelf geplaatst hebben, meer om na te kijken of deze conform de planning is gezet. Dat had ik misschien niet volledig duidelijk gesteld.Dit is idd niet privé, en de doorsnee gebruiker heeft ook helemaal niet bedoeling om strafbare feiten op te sporen, wat uw bedrijf net wil gaan doen ...
Moet conform de wetgeving staan, niet conform planning ...Het gaat hier natuurlijk wel over signalisatie die wij zelf geplaatst hebben, meer om na te kijken of deze conform de planning is gezet.
Nooit een uitzondering gezien in de camerawet voor eigen overtredingen ...Dus als ik het goed begrijp is ook dat niet mogelijk?
Zéér naïeve benadering ...Ik ga er, misschien wat naïef, van uit dat de planning op basis van de wetgeving opgemaakt wordt
Zeker doenMaar ik ga sowieso mijn licht even opsteken bij de GBA wat zij hierover vinden
Van zodra er fouten in het "eigen werk" zitten - en bij wegwerkzaamheden in VL is dat nagenoeg standaard ... - ben je doelbewust strafrechtelijke inbreuken aan het filmen, en wordt de dashcam een mobiele bewakingscamera ...Als het de bedoeling is om het eigen werk te controleren dan kan dat.
De relevante vraag is of er wel sprake is van een strafrechtelijke inbreuk als je enkel maar verifieert of de verkeerssignalisatie die jezelf (of je collega's) geplaatst hebt ook correct geplaatst is.Van zodra er fouten in het "eigen werk" zitten - en bij wegwerkzaamheden in VL is dat nagenoeg standaard ... - ben je doelbewust strafrechtelijke inbreuken aan het filmen, en wordt de dashcam een mobiele bewakingscamera ...Als het de bedoeling is om het eigen werk te controleren dan kan dat.
Toch wel. Het normale gebruik van een dashcam is om de eigen wagen te kunnen filmen om discussie bij ongevallen te vermijden. Dit valt niet onder de camerawetgeving maar onder GDPR. Van zodra je de dashcam echter gaat gebruiken om de openbare weg te filmen, om welke reden dan ook, dan val je wel onder de camerawetgeving en deze zegt duidelijk dat enkel de overheid dit mag.De relevante vraag is of er wel sprake is van een strafrechtelijke inbreuk als je enkel maar verifieert of de verkeerssignalisatie die jezelf (of je collega's) geplaatst hebt ook correct geplaatst is.Van zodra er fouten in het "eigen werk" zitten - en bij wegwerkzaamheden in VL is dat nagenoeg standaard ... - ben je doelbewust strafrechtelijke inbreuken aan het filmen, en wordt de dashcam een mobiele bewakingscamera ...Als het de bedoeling is om het eigen werk te controleren dan kan dat.
Maar dit gaat over besloten plaatsen, waar men dit duidelijk kenbaar moet maken aan de personen die gefilmd worden. Als men de openbare weg gaat filmen, filmt men personen die hier niet over geïnformeerd zijn of toestemming gegeven hebben.Sorry, maar de Camerawetgeving definieert een bewakingscamera als volgt: "elk vast, tijdelijk vast
of mobiel observatiesysteem dat de bewaking en het toezicht van de plaatsen tot doel heeft en dat hiervoor beelden verwerkt;"
Deze dashcam doet niet aan bewaking noch aan toezicht.
Hij wordt ook niet gebruikt om misdrijven tegen personen of goederen te voorkomen, vast te stellen of op te sporen noch om overlast te voorkomen, vast te stellen of op te sporen. Hieruit volgt dat de camerawetgeving niet van toepassing is.
Nog explicieter, als het al een bewakingscamera is dan wordt die gebruikt met het oog op "de controle van het productieproces en de controle van de arbeid van de werknemer" en dat is expliciet uitgesloten van de camerawetgeving. (art 3, tweede lid).