anoniem bij politie

jens10
Topic Starter
Berichten: 36

anoniem bij politie

#1 , 18 nov 2020 23:24

Beste,

ik had anoniem klacht ingediend bij de politie voor een milieuovertreding, ook expliciet gemeld bij politie dat ik anoniem wou. ik heb zelfs mijn gsm op anoniem gezet.
er was ook effectief een milieuovertreding.
De persoon tegen wie dat was wist natuurlijk dat ik dit was en wou dit zwart op wit weten en is dus naar de politie gegaan om klacht in te dienen dat ik onterecht klachten tegen hem indien (wat onzin is want het was mijn enige klacht en die klopte ook). Daardoor mochten ze toch melden dat ik degene was die klacht had ingediend en mochten ze ook achterhalen wie anoniem belde, ik dus. kan dit allemaal zomaar????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 nov 2020 08:39

normaal kan men niks anoniem melden.

Maar me mag u naam nooit vrijgeven , de buur kan altijd een vermoeden hebben dat het u was
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 19 nov 2020 08:59

Politie geeft inderdaad niets vrij. Er is trouwens een procedure voor anonieme meldingen.

Reclame

jens10
Topic Starter
Berichten: 36

#4 , 19 nov 2020 16:30

Beste,

Dan denk ik dat de politie de regels toch overtreden heeft. want toen ik werd uitgenodigd over die klacht van de overtreder zeiden ze dat ze mijn naam moesten vrij geven omdat er klacht tegen mij was ingediend...

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 19 nov 2020 17:06

Dat is iets anders gezien tegenpartij klacht heeft ingediend voor 'andere strafbare feiten' nl. laster en eerroof en aanverwante misdrijven. Tegenpartij zal daarin wel uw naam hebben gegeven zodat u daarover kon en moest verhoord worden en uiteraard staat uw naam dan in zijn klacht (aangifte).

jens10
Topic Starter
Berichten: 36

#6 , 21 nov 2020 11:34

Ja maar zo kan je altijd aan iemand identiteit geraken. tegenpartij dient klacht in voor laster terwijl de klacht voor milieu effectief terecht bleek. zij doen een onterechte klacht voor laster en krijgen te weten onmiddellijk wie het geweest is.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 21 nov 2020 16:31

GSM op.”anoniem” zetten haalt niets uit. Politiediensten en hulpdiensten krijgen hoedanook uw gegevens bij t plaatsen van een oproep. Is wettelijk verplicht. Ook alle “prepaid” klanten zijn identificeerbaar.

jens10
Topic Starter
Berichten: 36

#8 , 21 nov 2020 18:55

Daar gaat het niet over.

voor ik klacht indiende heb ik de politie gevraagd of dit anoniem ging. ja zeiden ze.
Achteraf moeten ze dan toch de gegevens geven omdat hij onterecht klacht indiende


BloodNight
Berichten: 621

#10 , 25 nov 2020 15:28

Daar gaat het niet over.

voor ik klacht indiende heb ik de politie gevraagd of dit anoniem ging. ja zeiden ze.
Achteraf moeten ze dan toch de gegevens geven omdat hij onterecht klacht indiende
De politie is wettelijk gezien verplicht dit zo te doen. Moest men weigeren de tegenpartij zijn klacht te acteren zou men zelf strafbaar zijn. Politie stelt vast heeft in deze geen beslissingsrecht. Als u anoniem wou blijven had u niet moeten bellen.

Terug naar “Privacy-bescherming”