email geheim?

sanderV
Topic Starter
Berichten: 1

email geheim?

#1 , 21 sep 2009 16:50

Beste,

Ik heb een vraag in verband met geheimhouding van informatie die zich in een mail bevind.

Stel ik ben een werkgever en stuur een aantal belangrijke dossiers naar een dienst. Ik wil echter dat de informatie dat in die mail staat niet wordt doorgestuurd naar iemand anders.

Kan ik dan door:

"De informatie in deze mail is enkel gericht aan de volgende persoon:...."

mij beschermen tegen het feit dat iemand deze mail zou doorsturen naar onbevoegde personen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 21 sep 2009 17:14

Wat staat in het contract van de persoon aan wie u het document doorstuurt betreffende discretie en geheimhouding?

Idem CAO?

Daarbuiten zou ik me beperken tot een titel ala "Strikt vertrouwelijk, mag NIET verspreid worden!!!!!!!!"

Franciscus
Berichten: 38739

#3 , 21 sep 2009 17:52

In een aantal gevallen is de inhoud van een mail/tekst op de koop toe beschermd door een beroepsgeheim.
Ook zijn er bepaalde gegevens die indien toch bekomen (foute doorsturing) men vraagt om dadelijk te verwijderen.
Misbruiken van deze worden zwaarder gestraft

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 21 sep 2009 21:19

Deze tekst staat vermeldt onder mails die ik regelmatig binnenkrijg.
Deze e-mail en zijn bijlagen zijn uitsluitend bedoeld voor de geadresseerde. Als u niet de bedoelde geadresseerde bent, gelieve de afzender te verwittigen en deze e-mail bij u te verwijderen.

Tenzij de e-mail anders vermeldt, is hij vertrouwelijk en is kopiëren, doorzenden of verspreiden ervan niet toegelaten.

Franciscus
Berichten: 38739

#5 , 22 sep 2009 18:11

Als dat over natuurlijke personen gaat of over firma's dan zijn enkel de algemene strafrechterlijke artikels van toepassing - valsheid- misbruik- oplichting- enz
Dat wil ook zeggen dat men eerst IETS zal moeten doen alvorens het strafbaar wordt en dat doen moet dan nog specifiek vermeld worden in het strafwetboek.

Als de gegevens vallen onder beroepsgeheim vb medisch dossier kan de regeling al naargelang wie ontvangt wel iets anders zijn.

Nog strikter is men echt vertrouwelijke gegevens ontvangt wetende dat en dan misbruik maken van worden nog strenger gestraft.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 22 sep 2009 20:44

Daarenboven moet hier nog wat aan toegevoegd worden. Een aantal email applicaties zoals Lotus Notes en Groupwise bevatten de opties om een ontvanger te verhinderen gekregen mail af te drukken, door te zenden of een copy-paste uit te voeren.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 22 sep 2009 22:34

Beste,

Ik heb een vraag in verband met geheimhouding van informatie die zich in een mail bevind.

Stel ik ben een werkgever en stuur een aantal belangrijke dossiers naar een dienst. Ik wil echter dat de informatie dat in die mail staat niet wordt doorgestuurd naar iemand anders.

Kan ik dan door:

"De informatie in deze mail is enkel gericht aan de volgende persoon:...."

mij beschermen tegen het feit dat iemand deze mail zou doorsturen naar onbevoegde personen?
Het zal er van afhangen wie de mail doorstuurt, als het de geadresseerde is die de mail doorzend dan is er GEEN schending van het geheim...is het een derde die de mail leest en die verder zend...dan is er WEL een schending van het 'brief'(nu ja) geheim.

Tenzij het onder het beroepsgeheim zou vallen.

Terug naar “Privacy-bescherming”