bewakingscamera plaatsen.

emma111
Topic Starter

bewakingscamera plaatsen.

#1 , 01 jun 2015 23:13

uit een eerder gelijkaardig topic heb ik begrepen dat er geen speciale voorwaarden of vereisten zijn voor het plaatsen van een camera op je eigen huis en tuin zolang de buren of de openbare weg niet in beeld komen.

Wanneer de betrokken buren uitdrukkelijk toestemming geven en de "openbare weg" in feite volledig mijn eigendom is maar met erfdienstbaarheid gedeeld met de eerder vermelde buren, kan ik dan wel een camera plaatsen die onze gedeelde oprit/wegje filmt?

Wat riskeer ik als ik het toch doe?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jun 2015 23:26

Doe gewoon aangifte zoals het hoort voor een bewakingscamera.
Voor eigen tuin en in huis geen enkel probleem - geef voor alle zekerheid aan dat het een privaat weg is fig C3 met de juiste teksten en onderbord
http://www.belgium.be/nl/justitie/priva ... abewaking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

emma111
Topic Starter

#3 , 02 jun 2015 00:38

aangifte doen (en 25€ betalen) om mijn eigen eigendom te filmen is misschien wel zoals het hoort maar hoe vreemd het ook mag klinken weiger ik dat te doen om privacy-redenen. Ik wens om diverse redenen niet vermeld te worden in een semi-openbare lijst van beveiligingscamera's.

Maar goed de camera zal voornamelijk richting mijn voortuin en carport staan met maar in beperkte mate de openbare weg in beeld. Eventueel kan softwarematig de openbare weg volledig uit het beeld verwijderd worden maar of ik dat doe zal men nooit kunnen vaststellen/bewijzen. Enerzijds kan men dat perfect achteraf doen en anderzijds zal niemand die beelden zonder mijn toestemming kunnen bekijken.

Zolang niemand hierover klaagt zie ik niet echt in wat er mis kan gaan, daarom dat ik vroeg wat de gevolgen kunnen zijn bij niet naleving van de camera-wetgeving zowel puur juridisch als in de praktijk.
Mijn excuses Franciscus als het lijkt dat ik je advies zomaar negeer maar je links waren zeker handig en de tip over de prive-weg zal ik opvolgen want nu staat er alleen zoals men wel vaker ziet zo'n oud zelfgemaakt bordje.

Reclame

Lanox

#4 , 02 jun 2015 09:36

Zolang niemand hierover klaagt zie ik niet echt in wat er mis kan gaan,
Als iemand klaagt is het te laat.

BrechtS

#5 , 02 jun 2015 11:47

Het makkelijkste is als u gewoon de wetgeving volgt en dus in dit geval zou dat aangifte ervan doen zijn. Wel, dat is het juridische advies dat men u hier geeft. Dan zal bij aangifte wel gekeken worden of de camera er goed staat. Als de buren akkoord zijn, wilt dat niet zeggen dat er over X aantal jaar geen klacht kan worden ingediend hierdoor, hetzij door de buren zelf hetzij door nieuwe buren. Het beste is dus dat u alles reglementair doet wilt u veilig staan. Of er nu privacy-redenen mee gemoeid zijn om het niet aan te geven en dus niet volgens de regels te doen, zal worst wezen voor de rechter/vrederechter (geen idee, ben niet goed op de hoogte van die procedures) indien er klacht wordt ingediend tegen de camera. En als ik mij niet vergis kan een niet reglementaire camera worden gezien als onwettig verkregen bewijsmateriaal en bijgevolg zal de camera dan hoofdzakelijk als afschrikmiddel dienen.

Voel u zo vrij mij te corrigeren, ik ben nog niet van alle wetgevingen en procedures op de hoogte.

Franciscus

#6 , 02 jun 2015 12:37

En als alle eigenaars van die weg mee tekenen?
Hier ook eens lezen.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 26&t=64450" onclick="window.open(this.href);return false;

LeenW

#7 , 02 jun 2015 12:45

aangifte doen (en 25€ betalen) om mijn eigen eigendom te filmen is misschien wel zoals het hoort maar hoe vreemd het ook mag klinken weiger ik dat te doen om privacy-redenen. Ik wens om diverse redenen niet vermeld te worden in een semi-openbare lijst van beveiligingscamera's.

Maar goed de camera zal voornamelijk richting mijn voortuin en carport staan met maar in beperkte mate de openbare weg in beeld. Eventueel kan softwarematig de openbare weg volledig uit het beeld verwijderd worden maar of ik dat doe zal men nooit kunnen vaststellen/bewijzen. Enerzijds kan men dat perfect achteraf doen en anderzijds zal niemand die beelden zonder mijn toestemming kunnen bekijken.

Zolang niemand hierover klaagt zie ik niet echt in wat er mis kan gaan, daarom dat ik vroeg wat de gevolgen kunnen zijn bij niet naleving van de camera-wetgeving zowel puur juridisch als in de praktijk.
Mijn excuses Franciscus als het lijkt dat ik je advies zomaar negeer maar je links waren zeker handig en de tip over de prive-weg zal ik opvolgen want nu staat er alleen zoals men wel vaker ziet zo'n oud zelfgemaakt bordje.

Hoe kun je nu klagen over privacy terwijl je wel andere mensen zonder hun medeweten wil filmen?

emma111
Topic Starter

#8 , 02 jun 2015 15:29

@leen: ik zei al dat het eerder vreemd kon overkomen en misschien moet ik niet van privacy spreken maar eerder van veiligheid maar goed ik wens alleen mensen te filmen die zich op mijn eigendom bevinden.

Ik begrijp wat ik zou moeten doen.
Wat ik nog niet goed begrijp is wanneer men klacht indient tegen mijn camera en ik beweer met een videobeeld als bewijs dat de openbare weg niet mee gefilmd wordt hoe men het tegendeel kan bewijzen? Zelf in het extreme geval van een huiszoeking door de ecops zullen ze mijn data niet kunnen bekijken zonder mijn toestemming(degelijke hardware full disk encryptie).

LeenW

#9 , 02 jun 2015 15:56

Dat is de eeuwige discussie natuurlijk, veiligheid vs. privacy. Wat voor u veiligheid is, kan hier voor anderen een schending van de privacy zijn. Daarom dat de wet voorschrijft wat uw verplichtingen zijn. Aangezien u mensen gaat filmen die niet noodzakelijk bij u moeten zijn (bezoekers van de buren bv.) of zelfs de openbare weg, denk ik dat u toch de nodige stappen gaat moeten zetten om u in orde te stellen.

Franciscus

#10 , 02 jun 2015 15:57

U spreekt van erfdienstbaarheid
U zegt dat de weg mede van u is dus gelegen op private terreinen.
Voor welke soorten verkeer is de weg bruikbaar?
Is de weg opgenoemd in de buurtatlas van wegen of is het een trage weg of.....
Lees uw akte en die van uw buren er eens op na.
Wat weet de gemeente over de weg / erfdienstbaarheid.

BrechtS

#11 , 02 jun 2015 19:02

Speel op veilig en volg de procedures. Indien u dat echt niet wilt, zorg dan dat enkel en alleen u terrein wordt gefilmd. Indien u echt alles hebt geprobeerd en toch niet in slaagt de andere hun privacy te gunnen, dan zult u toch moeten opletten dat op een bepaald moment de buur niet meer akkooord is en u ervoor kan aanklagen. Ik denk dat de rechter de buur zijn privacy zelfs boven een schriftelijk akkooord omtrent de camera kan stellen. U kan zich dus alleen indekken door de wetgeving te volgen die hiervoor van toepassing is.

Terug naar “Privacy-bescherming”