Privacy geschonden door een gemeentebestuur? Opgemerkt op rr

Mommaerts
Topic Starter

Privacy geschonden door een gemeentebestuur? Opgemerkt op rr

#1 , 03 dec 2014 11:35

Mevrouw ***,

Bij deze wens ik formeel een klacht in te dienen voor het feit dat ik opgemerkt heb dat het gemeentebestuur van ***, volgens mij, onrechtmatig mijn gegevens heeft gecontroleerd. Het is juist dat ik tot 2010 inwoner van deze gemeente ben geweest en daarom viel het mij juist zo op.

Volgende melding heb ik gevonden tijdens mijn consultatie:

2014-11-10 09:58:55
024055 GEMEENTEBESTUUR VAN ***
80 Ondervraging binair dossier bij computerverbinding

Ik heb de gemeentesecretaris hiervan ingelicht met dezelfde klacht.

U begrijpt dat ik alle nodige middelen ter mijner beschikking zal aanwenden om mijn privacy te garanderen bij deze.

Met vriendelijke groet,
Amateur filosoof en kluizenaar

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mommaerts
Topic Starter

#2 , 03 dec 2014 11:36

Beste foragebruikers,

Hoe kan ik bij deze mijn rechten aanwenden? Kan ik naar de politie gaan en formeel klacht indienen of dien ik onmiddellijk via de Procureur des Konings te gaan?

Alvast bedankt,

Een bezorgde burger!
Amateur filosoof en kluizenaar

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2014 12:09

Mogelijk een automatische update.
Antwoord gemeentesecretaris afwachten.
Als ik me niet vergis is privacycommissie bevoegd.

Kan bv een gerechtsdeurwaarder zijn geweest - opvragen kan in eender welke gemeente dus mogelijk had die nog uw oud adres.
Zie verder @ Turaki
Laatst gewijzigd door Franciscus op 03 dec 2014 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Turaki

#4 , 03 dec 2014 12:13

En waarom denkt u dat de gemeente uw gegevens onrechtmatig heeft nagekeken? Iedereen die dit kan verantwoorden kan op eenvoudige vraag bij elk gemeentebestuur uw huidige adres opvragen, die dit dan zullen opzoeken in het RR. Gemeente zal u hier niet van op de hoogte brengen, noch zich hiervoor verantwoorden.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 03 dec 2014 12:36

Gemeentebesturen hebben rechtmatige toegang tot de gegevens van het Rijksregister.
Trouwens niet enkel de gemeenten!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#6 , 04 dec 2014 08:59

“Art.38.Met geldboete van honderd frank tot twintigduizend frank wordt gestraft de (verantwoordelijke voor de verwerking), zijn vertegenwoordiger in België, zijn aangestelde of lasthebber die een van de verplichtingen opgelegd bij de artikelen 15 of 16, § 1 niet nakomt.Art.39.Met geldboete van honderd frank tot honderdduizend frank wordt gestraft :1° de verantwoordelijke, zijn vertegenwoordiger in België, zijn aangestelde of gemachtigde die persoonsgegevens verwerkt met overtreding van de voorwaarden die in artikel 4, § 1, worden opgelegd;2° de verantwoordelijke voor de verwerking, zijn vertegenwoordiger in België, zijn aangestelde of gemachtigde die persoonsgegevens verwerkt buiten de door artikel 5 toegelaten gevallen;3° de verantwoordelijke voor de verwerking, zijn vertegenwoordiger in België, zijn aangestelde of gemachtigde die persoonsgegevens verwerkt in overtreding van de artikelen 6, 7 of 8; 4° de verantwoordelijke voor de verwerking, zijn vertegenwoordiger in België, zijn aangestelde of gemachtigde die de verplichtingen bepaald in artikel 9 niet heeft nageleefd; 5° de verantwoordelijke voor de verwerking, zijn vertegenwoordiger in België, zijn aangestelde of gemachtigde die geen mededeling doet van de inlichtingen bedoeld in artikel 10, § 1, binnen vijfenveertig dagen na ontvangst van het verzoek, of die wetens onjuiste of onvolledige inlichtingen verstrekt; 6° hij die om een persoon te dwingen hem inlichtingen mede te delen verkregen door de uitoefening van het recht omschreven in artikel 10, § 1, of zijn instemming te geven met de verwerking van hem betreffende persoonsgegevens, jegens die persoon gebruik maakt van feitelijkheden, geweld, bedreigingen, giften of beloften.7° de verantwoordelijke voor de verwerking, zijn vertegenwoordiger in België, zijn aangestelde of gemachtigde die een geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens start, het beheer erover heeft of blijft hebben dan wel daaraan een einde maakt, zonder dat aan de vereisten van artikel 17 is voldaan; 8° de verantwoordelijke voor de verwerking, zijn vertegenwoordiger in België, zijn aangestelde of gemachtigde die, onvolledige of onjuiste inlichtingen verstrekt in de aangiften voorgeschreven bij artikel 17;9° (opgeheven);10° de verantwoordelijke voor de verwerking, zijn vertegenwoordiger in België, zijn aangestelde of gemachtigde die, in overtreding van artikel 19, weigert om aan de Commissie de informatie mee te delen met betrekking tot een niet-geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn opgenomen of bestemd zijn om daarin te worden opgenomen;11° (opgeheven);12° hij die persoonsgegevens doorgeeft, doet of laat doorgeven naar een land buiten de Europese Gemeenschap dat is opgenomen in de lijst bedoeld in artikel 21, § 2, met miskenning van de vereisten van artikel 22;13° hij die de Commissie, haar leden of de door haar gevorderde deskundigen verhindert de in artikel 32 bedoelde verificaties te doen.“(8 december 1992 Wet verwerking persoonsgegevens).

Indien één van voornoemde misdrijven is begaan dan kan u strafklacht neerleggen bij de politie (of schriftelijk bij de procureur des Konings).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

skabalie

#7 , 08 dec 2014 23:41

Het is nu toch zo dat veel diensten toegang hebben. Dit is er ook gekomen, omdat bepaalden misbruik maakten van de maatschappij.

Terug naar “Privacy-bescherming”