Privacy en/of huisvredebreuk

madillac
Topic Starter
Berichten: 2

Privacy en/of huisvredebreuk

#1 , 10 jul 2014 11:06

Ik en mijn partner hebben samen een eigendom en hebben er beiden ons domicilie. Het is nu een woelige situatie tussen ons beiden.

Mijn partner was gaan werken en ik was thuis aan het douchen, toen ik uit de badkamer kwam stond ik neus aan neus met de ouders van mijn partner die weliswaar een sleutel hebben van ons huis. Genante situatie voor mezelf maar vond ook wel vergaand dat ze aan het snuisteren waren in mijn laptap die aanstond.

Ik wil geen olie op het vuur doen, maar had tenminste graag geweten wat er eventueel kan ondernomen worden en indien nodig wat zegt de wet omdat ik mij nu totaal niet op mijn gemak voel in mijn eigen huis?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jul 2014 11:07

Begint eerst eens even met je sloten te veranderen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 10 jul 2014 11:40

Dit valt onder huisvredebreuk met gebruik van valse sleutel. Computer bekijken is hacking.

Reclame

madillac
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 10 jul 2014 15:06

Sloten veranderen zonder akkoord van mijn partner is uitgesloten en verergeren van de situatie alsook de sleutel terugvragen aan de ouders van mijn partner.
PC bekijken is geen hacking volgens mij maar inbreuk op mijn privé leven.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jul 2014 15:55

Wat is dan eigenlijk je vraag?

Als je geen sloten wil veranderen, je kan even goed aan gans de straat je sleutel geven en zegen maar je mag niet binnen komen !

Dan kan daar volgens mij niks aan gedaan worden, tenzij nog eens een duidelijk gesprek met je schoon ouders.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38739

#6 , 10 jul 2014 15:56

Gezien ouders toelating hebben/hadden maar zeker hebben van partner is dat geen huisvredebreuk.
Als uw laptop ' open' stond kunnen ze gedacht hebben dat het de laptop van partner was en dat ze op zoek waren naar 'vakantiefoto's'.

Natuurlijk niet correct maar spijtig genoeg zal de strafbaarheid moeilijk te bewijzen zijn.... als ze zaken gedownload hebben en deze gebruiken dan is het een andere zaak.
Maar als uw partner zegt dat zij/hij het gedaan heeft staat u weer nergens.
Ouders mogen die sleutel hebben gezien ze toelating hebben van hun kind.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 12 jul 2014 11:48

“Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond huis...binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of...valse sleutels"(Strafwetboek 8 juni 1867 =Sw.).
‘De beslissing dat beklaagde zich schuldig heeft gemaakt aan huisvredebreuk door gebruik van valse sleutels wordt naar recht verantwoord, als de rechter vermeldt dat beklaagde, door het appartement of het huis binnen te gaan tegen de wil van de bewoner ervan, een onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van de sleutel die in zijn bezit was‘[Cass. ARC86AF1-1,15 oktober 1986,Arr.Cass. 1986-87,188,Noot:Zie Cass., 9 juli 1872( Bull. en Pas., 1872, I, 448 )].

‘de ouders van mijn partner die weliswaar een sleutel hebben van ons huis’

Die sleutel is dus niet vals,tenzij u aan het bezit ervan gebruiksbeperkingen oplegde die geschonden zijn.

“Art.550bis.§ 1. Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfentwintig duizend euro of met een van die straffen alleen...”(Sw.).

‘vond ook wel vergaand dat ze aan het snuisteren waren in mijn laptap die aanstond.’

Het rechtmatig gebruik van de huissleutel laat op zich niet toe te ‘snuisteren in uw laptap’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Privacy-bescherming”