Opnemen van gesprekken (leerkracht)

Skoshy
Topic Starter
Berichten: 4

Opnemen van gesprekken (leerkracht)

#1 , 31 mar 2014 18:28

Op school heb ik tijdens een gesprek van mijn leerkracht de indruk gehad dat ze ons gesprek opnam. Bij het begin van het gesprek stak ze haar hand onder een stapel boeken waarna er een biep toontje onder de stapel boeken vandaan kwam, dit deed ze nogmaals bij het beëindigen van het gesprek. Ook heb ik van andere leerkrachten gehoord dat ze het gesprek had opgenomen. Is dit legaal? Erg comfortabel voel ik me er niet bij, zeker niet omdat ze nooit mijn toestemming heeft gevraagd. Iemand enig idee als ik hier iets aan kan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika
Berichten: 961

#2 , 31 mar 2014 19:02

Een gesprek waar je zelf aan deelneemt mag je opnemen.

Skoshy
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 31 mar 2014 19:20

Ook om dit erna aan anderen te laten horen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 31 mar 2014 19:43

Kan als bewijs in rechte gebruikt worden.

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 31 mar 2014 20:09

Doen leerlingen dat dan niet. Die filmen toch ook doorlopend hun leerkracht en stappen naar de pers als die naar hun mening zijn boekje te buiten ging. Misschien wil uw leerkracht zich wel indekken als jij later andere dingen dan hetgeen er is gezegd naar buiten zou brengen.

Skoshy
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 31 mar 2014 21:57

En mij dan maar ongevraagd opnemen en in mijn ogen dan zeker mijn privacy schenden? Waar is dan de eerlijkheid en respect tussen leerkracht? Ver zoek als je het mij vraagt. Voor zo mensen net als voor u mening kan ik weinig respect op brengen. Dit gaan betrekken met andere zaken die niets met het onderwerp te maken hebben lijkt me ook niet nodig. Ik heb in tegenstelling tot u opmerking problemen met het filmen of auditief op nemen van personen. Een persoonlijke ervaring die uit de hand is gelopen misschien Mava105?

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 31 mar 2014 22:21

Geluidsopname is toegestaan zodra 1 deelnemer akkoord gaat (dit kan perfect de maker van de opname zijn, en dit kan ook zonder de andere partijen te informeren), beeldopname kan enkel als iedereen toestemming geeft (met beperkte uitzonderingen, maar hier niet van toepassing).

Dit heeft niets met privacy te maken, noch is hier een wet overtreden. Dat u dit als respectloos ervaart is juridisch niet van belang, en een discussie die niet thuishoort hier op dit forum, maar eerder iets dat u met de leerkracht in kwestie dient te bespreken.

chantika
Berichten: 961

#8 , 31 mar 2014 22:59

@ Skoshy

Je mag er zeker van zijn dat in leven nog veel van je gesprekken zullen opgenomen worden. Denk maar aan bestellingen die je doet per telefoon. Solisitatie gesprekken. Ingeven van beleggingsorders per telefoon. Denk gewoon dat je leraar vergeetachtig is en daarom elk gesprek moet opnemen.

Skoshy
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 01 apr 2014 00:22

OK bedankt voor jullie antwoord chantika en Turaki! Ik zal het dan met haar en de directie bespreken.
@chantika Dat weet ik, ik dacht dat het in zo een geval altijd nodig was om toestemming te vragen zoals bij een helpdesk gebeurt. Een vergissing van mijn kant! Van harte bedankt allemaal!

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 01 apr 2014 11:09

Een persoonlijke ervaring die uit de hand is gelopen misschien Mava105?
Neen, gewoon dagelijks de media volgen is al voldoende.

Terug naar “Privacy-bescherming”