Gebruik van dashcam ...

Den Tist
Topic Starter
Berichten: 59

Gebruik van dashcam ...

#1 , 02 okt 2013 18:08

Hallo,

Daar ik sinds kort heel veel kilometers bol en al veel stoten heb gezien op de weg, ben ik aan het overwegen een dashcam te plaatsen.

Nu heb ik de afgelopen dagen op de website van de privacy commissie zitten rondsnuffelen om te zien wat mag/kan en niet mag/kan.
De beelden zou ik niet gebruiken op youtube of dergelijke. Het is mijn bedoeling de beelden te gebruiken in geval van nood voor de verzekering in geval van een ongeval ofzo.
Maar voor mij is dit momenteel één groot kluwen.
Is hier iemand die er een beetje duidelijkheid kan in verschaffen ? Mag het of niet ?
Bruikbaar voor zekering of in de rechtspraak ? En vooral wat mag gefilmd worden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 05 okt 2013 11:51

dit is een stukje uit de camera wet
HOOFDSTUK IV. - Gemeenschappelijke bepalingen.
Art. 8. Elk heimelijk gebruik van bewakingscamera's is verboden.
Als heimelijk gebruik wordt beschouwd, elk gebruik van bewakingscamera's zonder voorafgaande
toestemming van de gefilmde persoon. ...
Geldt als voorafgaande toestemming :
1° het betreden van een plaats waar een pictogram aangeeft dat er camerabewaking plaatsvindt;
2° de aanwezigheid op een niet-besloten plaats of op een voor het publiek toegankelijke besloten
plaats waar op zichtbare wijze van mobiele bewakingscamera's gebruik wordt gemaakt als bedoeld in
artikel 7/1.
Mobiele bewakingscamera's, gemonteerd op niet-gebanaliseerde voertuigen, vaartuigen of
luchtvaartuigen, worden geacht op zichtbare wijze gebruikt te zijn.

naar mijn bescheiden mening is het dus verboden , ik wilde zelf ook een topic hierover beginnen maar je was me voor , hopelijk zijn er nog andere forumleden die dit verder kunnen aanvullen
ps hierbij de link http://www.privacycommission.be/sites/p ... erawet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 09 okt 2013 18:29

Dit zou toch betekenen dat ze WEL toegelaten zijn..
Zo lees ik het ook.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 09 okt 2013 18:50

Is een dashcam een bewakingscamera ?

http://www.privacycommission.be/en/node/3721" onclick="window.open(this.href);return false;

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 okt 2013 19:13

Men moet ook art. 7 van de wet lezen:

HOOFDSTUK III/1. - Voorwaarden waaronder het gebruik van mobiele bewakingscamera's is toegestaan.

Art. 7/1. De politiediensten kunnen gebruik maken van mobiele bewakingscamera's in het kader van grote volkstoelopen, als bedoeld in artikel 22 van de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt. Het betreft uitsluitend niet-permanente opdrachten die tevens in uitvoeringstijd beperkt zijn. Mobiele bewakingscamera's kunnen worden gebruikt in een niet-besloten plaats of een voor het publiek toegankelijke besloten plaats.

Enkel de politiediensten mogen mobiele bewakingscamera's gebruiken.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 okt 2013 19:16

Is een dashcam een bewakingscamera ?
Art. 2. Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :
4° bewakingscamera : elk vast of mobiel observatiesysteem dat tot doel heeft misdrijven tegen personen of goederen of overlast in de zin van artikel 135 van de nieuwe gemeentewet te voorkomen, vast te stellen of op te sporen, of de openbare orde te handhaven en dat hiervoor beelden verzamelt, verwerkt of bewaart; de bewakingscamera die verplaatst wordt tijdens de observatie teneinde vanaf verschillende plaatsen en posities te filmen, wordt als mobiel beschouwd;

Ik denk dat een dashcam daar onder valt.

katwezel
Berichten: 375

#7 , 09 okt 2013 20:30

niet gebanaliseerd , eenvoudig vertaald geen gewoon voertuig maar voorzien van de nodige kenmerken zoals het logo en nodige strepen zoals bij politie voertuigen ,

Den Tist
Topic Starter
Berichten: 59

#8 , 11 okt 2013 16:50

Ik ga er maar vanuit gaan dat het mag zeker. Als je het laat weten aan de commissie ....

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 okt 2013 17:01

Ik ga er maar vanuit gaan dat het mag zeker. Als je het laat weten aan de commissie ....
En u hebt mijn antwoorden gelezen?

Den Tist
Topic Starter
Berichten: 59

#10 , 13 okt 2013 14:49

Bedankt Scorpioen voor de informatie.
Jahoor ik heb alles gelezen.
Maar ik weet nog niet of ik me effectief eentje ga aanschaffen.
het probleem is ook een beetje dat we hier in de streek regelmatig te maken hebben met vandalisme/diefstal ed ......
We hebben zelf ook al een paar keer in de brokken gedeeld.
Als je dan 's morgens opstaat en je merkt dat er bouwmateriaal weg is, eigendom beschadigd, ...... en je laat de politie komen krijg je een antwoord van : " Moeten we daarvoor afkomen? Kan je bewijzen wie het gedaan heeft ? Wij hebben belangrijker zaken te regelen ? ..En dit is hier al verscheidene malen voor gevallen.
Daarom beginnen we stilaan te denken om alles met camera te voorzien. Kunnen we effectief de daders aanduiden.
Wat rond het huis/garage kan/mag hebben we duidelijke meegekregen van wijkagent en installateur.
Maar wat een dashcam betreft vind ik het nogal 'troebel'.
Maar nogmaals alvast bedankt voor je antwoord en de tijd dat je aan mijn vraag hebt besteed.
Dit laatste geldt trouwens voor alle personen die geantwoord hebben

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#11 , 16 okt 2013 13:46

Ik ben niet overtuigd dat de camerawet van toepassing is, mijns inziens geldt die voor de politiediensten (opsporing misdrijven). Het doel van de camera moet immers zijn: misdrijven tegen personen of goederen of overlast in de zin van artikel 135 van de nieuwe gemeentewet te voorkomen, vast te stellen of op te sporen, of de openbare orde te handhaven. Dit is niet de bevoegdheid van een particulier en bijgevolg valt de camera niet onder de wet.

Zie ook: http://www.privacycommission.be/sites/p ... camera.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"A contrario zal de wet niet van toepassing zijn wanneer het beoogde doeleinde van de
verwerking van beelden geen bewaking of controle is. In dat geval moet men teruggrijpen naar
de Privacywet. "

Een andere interpretatie zou er m.i. toe leiden dat ook opnames in het openbaar met smartphone of een klassieke camera verboden worden.

Overigens lijkt de Privacywet mij ook niet van toepassing, voor zover de gegevens verzameld worden voor puur persoonlijke of huishoudelijke doeleinden (http://www.privacycommission.be/nl/wat- ... verwerking" onclick="window.open(this.href);return false;)

gusteman
Berichten: 54
Locatie: Vlaams-Brabant

#12 , 24 okt 2013 06:29

Ik ben niet overtuigd dat de camerawet van toepassing is, mijns inziens geldt die voor de politiediensten (opsporing misdrijven). Het doel van de camera moet immers zijn: misdrijven tegen personen of goederen of overlast in de zin van artikel 135 van de nieuwe gemeentewet te voorkomen, vast te stellen of op te sporen, of de openbare orde te handhaven. Dit is niet de bevoegdheid van een particulier en bijgevolg valt de camera niet onder de wet.

Zie ook: http://www.privacycommission.be/sites/p ... camera.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"A contrario zal de wet niet van toepassing zijn wanneer het beoogde doeleinde van de
verwerking van beelden geen bewaking of controle is. In dat geval moet men teruggrijpen naar
de Privacywet. "

Een andere interpretatie zou er m.i. toe leiden dat ook opnames in het openbaar met smartphone of een klassieke camera verboden worden.

Overigens lijkt de Privacywet mij ook niet van toepassing, voor zover de gegevens verzameld worden voor puur persoonlijke of huishoudelijke doeleinden (http://www.privacycommission.be/nl/wat- ... verwerking" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ik ben ook die mening toegedaan.
Wanneer je een dashcam plaatst met de bedoeling je ritten achteraf nog eens te kunnen doornemen of het afgelegde traject aan iemand aan te leren, of je wil de opnames gebruiken om aan je kinderen lessen in verkeersveiligheid te geven, dan kan daar volgens mij niets tegen in gebracht worden, tenminste niet zolang de opnames gebeuren binnen het openbare domein.
Wanneer je echter een opname zou willen gebruiken als bewijsmateriaal in een geschil of procedure zal de rechter daar wel eerst de toestemming moeten voor geven en dat kan wel eens variëren.
Ik verafschuw wat u zegt, maar zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen (Voltaire)

Terug naar “Privacy-bescherming”