briefgeheim

ikbenbenieuwd
Topic Starter
Berichten: 3

briefgeheim

#1 , 19 sep 2013 08:57

Stel dat ik voor een periode opgenomen ben in het ziekenhuis en mijn partner opent de post die ik op mijn/ons thuisadres ontvang.
Is dat schending van het briefgeheim?
Ik vermoed van wel.
Indien dit het geval is, wat kan ik daar dan tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 19 sep 2013 09:31

Het briefgeheim vervalt op het moment dat de brief bij de geadresseerde is beland :

Cass. (2e k.) AR P.09.0766.F,; Pas. 2009 (samenvatting), afl. 10, 2360; Rev.trim.dr.fam. 2010 afl. 2, 517

De Grondwet waarborgt alleen het geheim van de aan de post toevertrouwde brieven. Het gebruik van de brief, na ontvangst door de geadresseerde, valt niet onder deze grondwettelijke regel. (Art. 29 GW).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ikbenbenieuwd
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 19 sep 2013 10:21

Oude Belg,

Bedankt voor je antwoord.
Dat betekent dus dat ik gelijk welk brief mag openen, ongeacht wie de geadresseerde is?
Lijkt me sterk, niet?

Wat als het om een aangetekend schrijven gaat?
In theorie mag dit enkel aan de geadresseerde overhandigd worden, maar in de praktijk heb ik het al meermaals meegemaakt dat de postbode iemand anders die op hetzelfde adres woont laat tekenen voor ontvangst...

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 19 sep 2013 10:25

Dan is de postbode in fout.

Terug naar “Privacy-bescherming”