mag werkgever dagelijks contact eisen bij ziekteverzuim

lkvdb
Topic Starter
Berichten: 1

mag werkgever dagelijks contact eisen bij ziekteverzuim

#1 , 19 sep 2013 00:04

Hallo allemaal,

Graag zou ik willen weten of een werkgever kan eisen dat er dagelijks contact met hem/haar gezocht word om de voortgang van de ziekte te bespreken. Nu wil zij dat als iemand een griepje heeft dat er dus iedere dag voor een bepaalde contact is geweest. Het storende hioeraan vind ik die teleurstellende zucht als je niet komt omdat je nog ziek bent. Ik heb dit al eerder aangegeven dat ik dit niet prettig vind maar zij geeft aan dat dit eerder is afgesproken met iedereen dus het moet. Ook voor de eventuele vervanging van de zieke werknemer op de werkvloer???? Mag dit wel , hoe is dit wettelijk geregeld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 sep 2013 07:50

Werkgever kan niets van jou verlangen als je ziek bent. Je hoeft een telefoon van je werkgever dus zeker niet op te nemen. Een werkgever mag altijd vragen, maar jij hoeft niet te reageren. Dat een werkgever belt om te vragen hoe het met de werknemer is, kan een blijk zijn van (gezonde) bezorgdheid. Dat iemand elke dag belt, is stalking en overdreven bemoeizucht.

Het enige wat een werkgever van je kan verlangen is (op tijd) een doktersattest dat je ziek bent en een bezoek aan een controlearts. Details over de ziekte moet hij zeker niet weten, hij is niet gekwalificeerd om ook maar enige uitspraak te doen.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”