Portretrecht.

Rene
Topic Starter
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

Portretrecht.

#1 , 12 sep 2013 09:51

Ik maar regelmatig foto's als we met een groep motor op reis gaan, bijeenkomen, ...
Dit al 10 jaar lang en meestal zij de meeste zeer blij als ze hun foto in HR achteraf gratis krijgen.

Omlangs had ik het aan de stok met een organisator van een reis die wat problemen opleverde. hotel overboek, slecht eten, weing voorbereiding, ...
Naar aanleiding daarvan kreeg ik deze mail. Eerder had hij al aangegeven niet meer welkom te zijn in zijn groep.

Portretrecht.

Zou je zo vriendelijk willen zijn om mij je privé adres gegevens te mailen.

Ben namelijk van plan je aansprakelijk te stellen voor het gebruiken van foto’s waar ik op afgebeeld sta zonder vooraf gegeven toestemming.
Mochten deze foto’s niet verwijderd worden van openbare site’s of andere publiek toegankelijke media.
Dan ben ik voornemens je op basis van mijn portretrecht je aansprakelijk te stellen. De claim die ik ga neerleggen zal rond de 500.00 euro per publicatie, per dag zijn. Bovendien zal ik alle daarvoor nodige buitenrechtelijke kosten op je verhalen.

Daarom sommeer ik je om binnen drie dagen na heden (12 sept 2013) alle foto’s waar ik op afgebeeld sta te verwijderen en te vernietigen.

Mocht je geen gehoor geven aan dit verzoek dan zal ik mij zonder enig bericht, direkt wenden tot de Kanton rechter.

Met vriendelijke groeten,


Ik weet niet over welke foto's hij het heeft, of waar ze zouden opstaan maar de mogelijkheid dat er ergens een foto door mij genomen werd van hem is wel groot.

Ik lig van zulke dreigingen niet wakker, maar wat denken jullie? hoe gepast reageren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 12 sep 2013 13:01

http://www.privacycommission.be/nl/rech ... e-gevallen" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit van toepassing?

Rene
Topic Starter
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#3 , 12 sep 2013 13:37

Mooie link, alhoewel ik me van die voorgaande mail weinig aantrek.
Denk niet dat ik ga reageren.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 12 sep 2013 14:34

Kanton rechter ???? is dat een Nederlander?
http://www.infozone.be/biblio/prog-com@ ... ri-7-n.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Als dat de organisator is .... firma of privaat persoon MET toelating om reizen te organiseren IN België
Heeft die algemene voorwaarden waarin zou staan dat u GEEN foto van hem privé mag nemen.
Waren daar groepsfoto's bij --- eventueel wat fotoshoppen :evil: erop zetten :lol:

Rene
Topic Starter
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#5 , 12 sep 2013 15:16

Organisator is gewoon een privé persoon die via een motorforum 20 man gevonden heeft om samen met de motor op reis te gaan naar de Eifel.
7 maand geleden heeft hij voorschotten ontvangen maar bij aankomst in het hotel bleek dat overboekt te zijn. Is niet zijn fout, maar dat hotel bleek wel een slechte naam te hebben.

Dus heeft geen toelating, bij mijn weten om reizen te organiseren, maar daar gaat het niet over.
En ja zoals gewoonlijk nemen we groepsfoto's en andere van de motorrijders, hotel, omgeving, ...
Omdat een en ander niet zo goed verliep (organisatie reis) en ik de enige was die een ander hotel opgezocht heb (op mijn kosten) zoekt hij me nu.

Hij heeft me ook geweigerd deel te nemen bij een ander evenement waar ik foto's zou gaan maken om voor het goede doel te gaan verkopen. Het was HUN goede doel. Ik zou gratis werken als fotograaf, de foto's uitprinten met eigen materiaal en ter plaatse een afdruk meegeven (verkopen) Dit alles gratis en opbrengst ging naar een kankerfond in NL.


Veel blabla, zonder inhoud.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 14 sep 2013 08:12

In België geldt : “Art.10.De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden, zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden.”(30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten).

‘De houder van het recht op eigen afbeelding kan zich verzetten tegen elke publikatie van zijn afbeelding. Een toelating tot het maken van een afbeelding impliceert geen toelating tot het verspreiden en gebruiken van de afbeelding‘(Rb.Mechelen AR.15791,29 maart 1983,R.W. 1984-85,62-63)
‘Als de gefotografeerden van een op een openbare plaats genomen foto expliciet het onderwerp uitmaken van de foto, mag deze niet zonder hun uitdrukkelijke toestemming worden gepubliceerd. Voor een vordering die gebaseerd is op het recht op afbeelding, is het bewijs van een fout niet vereist, maar de vordering kan worden gecumuleerd met een vordering op grond van art. 1382 B.W. De ongewilde associatie van de gefotografeerden met maatschappelijk geëngageerde verenigingen en doelgroepen met een andere filosofische overtuiging dan de hunne, verantwoordt te dezen een morele schadevergoeding van 100.000 fr. voor elke eiser. Het feit dat, niettegenstaande protest van de eisers, de foto andermaal gepubliceerd werd, wettigt de toekenning van een dwangsom‘(Rb.Antwerpen 12 mei 1989,R.W. 1989-90,654)

‘Het persoonlijkheidsrecht op afbeelding houdt in dat de geportretteerde zich kan verzetten tegen elke publikatie van zijn afbeelding zonder zijn toestemming. Algemeen wordt evenwel aangenomen dat ‘publieke personen’ zoals politici, kunstenaars en sportlui, stilzwijgend toestemming geven om hun afbeelding te publiceren. Een bekend sportbeoefenaar kan zich in principe niet verzetten tegen het publiceren van zijn foto in een krant of weekblad, op voorwaarde dat dit gebeurt met de bedoeling de lezer te informeren, ter illustratie van de berichtgeving betreffende de sportactiviteit, en op voorwaarde dat geen inbreuk gepleegd wordt op zijn recht op privacy‘(Rb.Brugge 27 juni 1994,R.W. 1994-95,473)

Zie zo nodig ook :
LIEVENS,J.,Het recht op afbeelding,R.W. 1976-77,1857-1858
GULDIX,E.,Algemene systematische beschouwingen over het persoonlijkheidsrecht op eigen afbeelding,R.W. 1980-81,1161-1175
BALLON,G.,De rechten van de geportretteerde,R.W. 1985-86,2645-2649
VOORHOOF,D.,Auteursrecht op foto's(noot onder Brussel 29 maart 1991),R.W. 1991-92,816-820
VINCOTTE,B.,Les droits d'auteur photographiques,T.B.B.R. 1992,123-140
MOM,G.,Portretmerken,Intel.Eig.Recl.(Ned.) 1996,169-175.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Privacy-bescherming”