Openen aangetekend postpakket

Fiber
Topic Starter

Openen aangetekend postpakket

#1 , 28 mar 2011 15:52

Beste mensen,

Graag even jullie raad, advies,opmerkingen,...

Twee weken geleden kocht ik een modelauto via eBay in de UK. Aangezien ik erg nare ervaringen heb met dergelijke zaken te laten leveren bij mij thuis (door bijvoorbeeld DHL, TNT,...) heb ik besloten dit te laten leveren op mijn werk. Bij vorige leveringen hadden de koeriers deze pakken gewoon aan mijn voordeur gezet, zelfs al regende het héél hard, met alle gevolgen vandien natuurlijk. Daarom dus liever leveren op mijn werk.

Door omstandigheden was ik vorige week een hele week afwezig en kon ik het aangetekende pakket dus niet zelf in ontvangst nemen.

Toen ik vanmorgen aan mijn bureau kwam zag ik meteen dat mijn pakket hier was toegekomen maar dat mijn collega (waar ik eerlijk gezegd geen goede werkrelatie mee heb) dit pakket had opengemaakt. De verzendingsborderel die ALTIJD op de doos plakt is ook verdwenen. Ook de doos is niet meer in oorspronkelijke staat. Ik heb een vermoeden dat mijn collega om één of andere reden de kartonnen flap waar het borderel op plakte eraf heeft gescheurd want één zijde van de doos ontbreekt.

Ik ben hier absoluut niet mee opgezet. Dat ze aftekent voor dit pakket kan ik nog begrijpen en appreciëren... maar dat ze het open maakt is een stap te ver.

Mijn collega's vertelden mij dat ze na het aftekenen van het pakket dit gewoon om mijn bureau heeft geplaatst. De collega die het opengemaakt heeft is dan nog enkele keren naar de doos komen kijken en uiteindelijk hebben een andere collega's gezien dat ze bezig was de doos te openen om te kijken wat erin zat.

Bij navraag bij de verkoper heb ik vernomen dat er duidelijk vermeld stond "ter attentie van" en mijn naam.

Ik wens het hier niet bij te laten... maar wat kan ik hier juist tegen doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 28 mar 2011 16:00

De belgische grondwet
TITEL II
DE BELGEN EN HUN RECHTEN
Artikel 29
Het briefgeheim is onschendbaar.
De wet bepaalt welke agenten verantwoordelijk zijn voor de schending van het geheim der aan de post toevertrouwde brieven.

bron: http://www.senate.be/doc/const_nl.html#t2" onclick="window.open(this.href);return false;

Klacht indienen bij de politie lijkt me
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2011 16:07

maar wat kan ik hier juist tegen doen?
Uw pakjes niet naar Uw werk laten versturen!

Bij ons is dit absoluut verboden. Vorig jaar is het gebouw hier nog ontruimd geweest omdat er een verdacht pakket was aangekomen. Achteraf bleek het toch wel een zeer gevaarlijke stofzuiger te zijn. :mrgreen:

Reclame

bartvdv

#4 , 28 mar 2011 16:22

Als er een pakje toekomt op kantoor, zelfs al staat het op uw naam, dan nog kan je er vanuitgaan dat het wel misschien met het werk te maken heeft. En dan zou het inderdaad vreemd lijken als dat pakje daar een week onaangeroerd blijft staan. Dus klacht indienen bij de politie? Mag ik daar een keer goed mee lachen?

artemis

#5 , 28 mar 2011 17:08

Inderdaad, ik weet niet op wat voor kantoor/bedrijf je werkt maar waar ik lang gewerkt heb kwamen er voortdurend (werkgerelateerde) pakjes toe met stalen, catalogi, ed. en ook ter attentie van mij persoonlijk. Als ik er dan niet was werden die pakjes regelmatig door collega's of assistenten opengemaakt. Dat waren echter gewone zendingen.
Wat briefgeheim betreft, geldt dat ook voor een bedrijf? Bij ons werden alle brieven ter attentie van bepaalde werknemers door een secretaresse opengemaakt en daarna rondgebracht.

Vermits het hier om een aangetekend pakket ging had in feite niemand op uw werk dat tijdens uw afwezigheid in ontvangst mogen nemen. Dat lijkt me een fout van de postbode of van de koerier.

Ik zou eerlijk gezegd nooit een pakje naar mijn werk laten sturen waarvan de inhoud te persoonlijk en/of te kostbaar is.

En ook dit. Er zijn 2 mogelijkheden waarop men dat pak had kunnen adresseren:
1) Firma X, ter attentie van Jan Klaas
2) Jan Klaas, c/o Firma X
Niet hetzelfde lijkt me...

Fore

#6 , 28 mar 2011 17:42

Ik heb vakantiewerk gedaan bij de post.
Bij normale zendingen wordt er ingestoken op adres (niet op naam).
Bij aangetekende zendingen mag alleen de persoon die vernoemd wordt aftekenen
Staan er 2 namen op, dienen beiden af te tekenen.
Als er een bedrijf als eerste regel was, mocht alleen de persoon die een volmacht voor dat bedrijf alleen tekenen
En ik geloof als er een bedrijf en een persoon op staan, dienden beiden te tekenen (hier ben ik niet meer zeker over)

mava105

#7 , 28 mar 2011 19:45

Als er een aangetekende zending of pakje op het werk toekomt, zelfs op uw persoonlijke naam, kunnen de werkgever of de collega's toch niet weten dat het al of niet werk gerelateerd is. daarom hebben ze het recht het open te maken.
Poster had dan maar vooraf de collega's moeten verwittigen dat er eventueel een pakje zou kunnen aankomen voor hem persoonlijk.
Nu heeft hij het eigenlijk zelf een beetje gezocht.

Franciscus

#8 , 28 mar 2011 22:33

Bij ons wordt alles opengedaan door secretariaat. Teveel zaken werk gerelateerd komen op naam en functie binnen.
Enkel als er 'persoonlijk' opstaat blijft het dicht .... . Bij mijn afwezigheid opent mijn rechtstreekse collega ook mijn 'persoonlijke' post en visa versa.
Het briefgeheim geldt voor de post.

EvilFreD

#9 , 29 mar 2011 08:55

Het briefgeheim is een wettelijk vastgestelde bescherming van poststukken tijdens het transport naar de geadresseerde. (Wikipedia)

Wie is de geadresseerde? Het bedrijf.
"Ter attentie van" zal geen enkele juridische waarde hebben, daar dit enkel dient voor de interne afhandeling van het postpakket.

Het briefgeheim verviel dus op het moment dat het pakket in ontvangst genomen werd.
Of er een gedragscode, dan wel ijzeren regel bestaat bij de post over het laten aftekenen door de genoemde onder "ter attentie van" weet ik niet, maar twijfel ik ten zeerste aan.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Fore

#10 , 29 mar 2011 09:04

Voor zover ik nog weet van mijn 'opleiding' bij de post

Persoon Y
nepstraat 123
Faketown

Als dit het adres is en persoon X tekent dit, dan heeft die brief geen juridische waarde. Tenzij persoon X een volmacht heeft voor persoon Y, en die volmacht (toen toch) moest zo dat kaartje van de post zelf zijn.

Ik weet toch dat mij men meerdere keren heeft gezegd alleen die brieven te laten tekenen door de persoon op wiens naam ze stond.

EvilFreD

#11 , 29 mar 2011 09:09

Maar er stond niet "Persoon Y", er stond: bedrijf Z, t.a.v. persoon Y.
De geadresseerd is dan het bedrijf, en voor de interne afhandeling van het pakket wordt er al reeds op de buitenkant vermeld voor wie het pakket bestemd is.
Daar hoeft de post dus verder m.i. geen rekening mee te houden.

Maar het kan best zo zijn dat dat wel gebeurt. Daar durf ik niet met een voormalig postbeamte over in discussie te treden.
Het lijkt mij in ieder geval dat de postbode wettelijk niets te verwijten valt. Ook al zouden er bij de post regels gelden over hoe zulks geadresseerde pakketten dienen te worden overhandigd.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Fore

#12 , 29 mar 2011 09:26

HAHA

Postambtenaar, zo zot zijn ze niet, ik was een 'postuitreiker'.
Mijn excuses, dan dien dient inderdaad iemand met een volmacht van het bedrijf te tekenen (hoewel dit (vaak) niet in werkelijkheid gebeurd).

Terug naar “Privacy-bescherming”