Tweedehandswagen kopen zonder handtekening echtgenoot?

hildee
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tweedehandswagen kopen zonder handtekening echtgenoot?

#1 , 03 mar 2019 23:07

hallo iedereen

Mijn man en ik zijn enkele jaren getrouwd maar hebben beiden aparte rekeningen. Nu wil ik graag een tweedehandWagen op financiering aankopen maar mijn man wil hiervoor niet tekenen. Omdat hij schrik heeft dat als we oost moesten scheiden dat de kosten op hem komen te vallen.

Mijn vraag is dus nu; kan ik een auto kopen zonder de handtekening van mijn man?? Of bij voorwaarden schrijven dat hij niet aansprakelijk gesteld kan worden voor de schulden?

Help aub.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 mar 2019 23:33

Indien u gehuwd bent onder het wettelijk stelsel maakt het weinig uit of de rekening op eigen naam staat, tenzij dit voorhuwelijkse gelden of gelden uit erfenis/giften zouden zijn. Ik ga ervan uit dat u spreekt over gemeenschappelijke gelden.

Dan moet u weten dat u in beginsel concurrentieel bevoegd bent om daden van beheer en beschikking te stellen met betrekking tot die gemeenschappelijke gelden. Een auto aankopen zou u in beginsel zonder toestemming kunnen doen van uw echtgenoot (hoewel dat misschien niet aan te raden is ter bescherming van het hoogste goed - uw huwelijk zelf?).

Wat u niet kan is een lening aangaan ten behoeve van het gemeenschappelijk vermogen zonder zijn toestemming, waaronder iedere kredietverrichting dient begrepen te worden. Art. 1418, 2°, d) BW onderwerpt dergelijke handeling aan het gemeenschappelijk bestuur, wat uw beider toestemming veronderstelt.

U kan wel een lening in eigen naam aangaan, teneinde dus een eigen goed te financieren. De vraag is welke kredietverlener daarmee akkoord gaat gaan.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”