Wonen in een (apart-)hotel

Hilde Jansen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Wonen in een (apart-)hotel

#1 , 27 feb 2019 14:44

Vandaag een artikel gelezen dat iemand van plan is (wel in de USA) om op zijn oude dag eerder in een hotel te gaan wonen dan in een rustoord of serviceflat.
Als je het zo bedenkt, is het waar, in een (apart-)hotel (dus met kitchenette e.d.) ben je ook verzorgd, kan je nog je eigen leven leiden, is alles bij inbegrepen, is er iets stuk komen ze het gratis vervangen, en het komt tenslotte nog goedkoper uit en het ontbijt is dikwijls bij inbegrepen. Onderzoek heeft uitgewezen dat er ook hier hotels zijn waar je lang(er) kan verblijven, en waar ze dikwijls korting geven voor lang verblijf.

Maar vraag is nu, kan je juridisch gezien, uw verblijfplaats zetten op een appartement in een hotel?

Alvast dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 27 feb 2019 14:51

Op zich is het niet verboden, maar ik denk niet dat u een hotel gaat vinden dat dat gaat toestaan.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 feb 2019 14:55

Ik denk niet dat de hoteleigenaar het leuk zal vinden als je (probeert om) je domicilie daar te laten zetten. Ik vermoed zelfs dat dit gewoon niet kan, aangezien dit het adres is van een hotel, niet van een woning / appartement / ...

Maar in theorie denk ik wel dat je een referentieadres kan opgeven, en daarna jaren en jaren op hotel gaan. Maar het "verzorgen" zal zich daar wel beperken tot het kuisen van de kamer / opmaken van de bedden, en een ontbijt voorzien. In een verzorgingstehuis is ook verplegend personeel aanwzig dat helpt met wassen / aankleden / etc... en kan er beroep gedaan worden op een dokter, kinesist, enzovoort. Dit soort diensten zal je in een hotel niet standaard ter beschikking hebben. Je kan dan argumenteren: "Jamaar, dit soort diensten heb ik niet nodig!", maar waarom zou je in dat geval niet gewoon thuis blijven wonen?
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 27 feb 2019 15:39

Er doet ook wel een verhaal de ronde dat oudere Amerikanen maandenlang op cruise gaan, omdat je daar ook alle (medische) zorgen krijgt en dat dit (voor een Amerikaan) nog steeds goedkoper is dan een verzorgingstehuis. Maar daar zal je wel helemaal niet je domicilie kunnen plaatsen -> adres: de wereldzeeën :-)

artemis
Berichten: 3294

#5 , 27 feb 2019 17:35

Een referentieadres lijkt me geen optie in dit geval als ik de voorwaarden er op nalees.

En inderdaad een apart-hotel is geen serviceflat, laat staan een verzorgingstehuis. Langs de andere kant heb ik net een slechte ervaring met een serviceflat achter de rug. Een dierbare oude buurvrouw was in zoiets gaan wonen. Vorige maand heeft ze 3 dagen op haar serviceflat doodgelegen zonder dat het opgemerkt werd. Pas nadat haar kinesist alarm sloeg omdat ze niet op de afspraak was komen opdagen werd ze gevonden. Als je daar niet op de bel drukt kijkt blijkbaar ook niet altijd iemand naar je om. In een apart-hotel is er dagelijkse schoonmaak en beddenopmaak en was ze veel sneller en misschien zelfs tijdig gevonden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 27 feb 2019 18:00

De ultieme oplossing:

http://www.kiesreis.nl/zorg.html
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3294

#7 , 27 feb 2019 18:20

Er doet ook wel een verhaal de ronde dat oudere Amerikanen maandenlang op cruise gaan, omdat je daar ook alle (medische) zorgen krijgt en dat dit (voor een Amerikaan) nog steeds goedkoper is dan een verzorgingstehuis. Maar daar zal je wel helemaal niet je domicilie kunnen plaatsen -> adres: de wereldzeeën :-)
Maar in dat geval wel een referentieadres :P Toch minstens voor een jaar.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 27 feb 2019 20:08

Als je daar niet op de bel drukt kijkt blijkbaar ook niet altijd iemand naar je om.
Klopt. Mijn moeder heeft 9 jaar is een SF gewoond. Zeer mooi en praktisch ingericht, maar als je niet ziek bent komt er niemand naar je omkijken van de verpleging. Goed dat zij een paar goede vriendinnen daar had, die dagelijks samenkwamen, of bij elkaar op bezoek gingen als ze niet goed te been waren. De laatste maand was ze ziek, en dan werd het wel interessant, want de verpleging kwam gezegeld om de 4 uur op de kamer kijken, dag en nacht. En de laatste week, toen ze eigenlijk al stervende was, bleef telkens 1 van haar kinderen daar ook overnachten op de zetel. Ook dan kwamen de verpleegsters om het uur om haar te verzorgen of te verleggen. Op de tijdstippen van de maaltijden kwamen ze zelfs eten brengen, en haar daarbij helpen, niet tegenstaande ze een eigen keukentje had.

Hilde Jansen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 feb 2019 10:01

Dankjewel allemaal voor de reactie.

Bij ons is het ongeveer hetzelfde verhaal, slechte ervaringen met rustoorden en serviceflats via moeder en familie. Het rustoord werd steeds maar duurder en de zorg slechter. De mensen lijden daar hun leven, de korte 'ei' kunnen ze achterwegen laten.

Nu zijn we nog jong en goed genoeg om zelfstandig te wonen, maar we staan op een kantelpunt. We zouden ons huis verkopen en een ander kopen (zorgwoning daar we ook nog zorg dragen voor onze zoon), want we willen meer praktisch gaan wonen, zodat we niet telkens de auto moeten nemen om bijvoorbeeld een brood te kopen, of minstens een uur moeten rijden (heen en terug) om onze zoon naar het station te brengen, en 's avonds nog eens hetzelfde om hem op te halen.

We zijn niet van plan om nog verschillende keren te verhuizen. We zouden eventueel ook in een heel andere streek gaan wonen, waar er nog discussie is waar (aan de kust, in het centrum van het land (bijvoorbeeld Mechelen) of meer het oosten van het land). Dus voor de rest van ons leven in een hotel wonen is er misschien over. Langs de andere kant zouden wel voor een tijd zo kunnen leven en dan met een referentie adres. Zo kunnen we testen waar het voor ons het beste uitkomt.

Ik weet nu niet of er nog andere opties zijn.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”