wooncontainer als kangoeroewoning

amorphea
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

wooncontainer als kangoeroewoning

#1 , 22 feb 2019 17:25

Hallo iedereen,

Ik vroeg me af of jullie mij konden helpen in verband met de wetgeving voor wooncontainers in België.

Mijn stiefvader is langzaamaan aan het dementeren, mijn mama is een fulltime werkende vrouw en dit maakt de zorg soms wat lastig. Daarom wouden wij als gezin graag kijken naar een kangoeroewoning zodat mijn vriend en ik die van thuis uit werken kunnen helpen bij het ondersteunen van mijn stiefvader en mijn moeder. Echter is het vinden van kangoeroewoning die te huur is moeilijker gebleken dan verwacht. Nu zat ik onlangs op het internet rond te kijken toen ik op een wooncontainer terecht kwam. Dit leek voor mij de ideale oplossing. Mijn vriend en ik zouden dan in een wooncontainer wonen op het terrein van mijn mama haar huurhuis. Echter ben ik niet helemaal zeker of dit eigenlijk wel toegestaan is? Wat denken jullie?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 feb 2019 01:47

Hangt ervan af hoe groot (oppervlakte) de container is, kan zijn dat je als het om een grote oppervlakte gaat je een aanvraag moet doen zoals bij een groot bijgebouw als het om een verplaatsbare container gaat kan het zijn dat dit niet nodig is, best bij de administratieve dienst van de woonplaats bevragen.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2019 09:13

vraag eens de stedenbouwkundige set voorwaarden op voor het adres van jouw mama. Zo'n container is een constructie, en wordt in de stedenbouwkundige wetgeving hetzelfde beoordeeld als bijvoorbeeld een bijgebouw of tuinhuis. Er zijn naar mijn weten weinig 'aparte' regels voor containers

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 01 mar 2019 14:16

Beste,

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... /zorgwonen

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 01 mar 2019 15:21

Kan perfect alleen spreekt u van huurhuis. Die zorgwoning moet ook aangesloten worden op nutsvoorzieningen en op afvoer en aanvoer van water en afvalwater... Wie gaat dat betalen betreft een huurwoning.
Afstand tot buren is ook bepaald in de opgegeven link website + regels van de gemeente zelf.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”