Winstbewijzen

Zerox
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Winstbewijzen

#1 , 19 feb 2019 16:57

Ik heb een aantal jaar geleden voor x bedrag aan winstbewijzen in een bedrijf gekocht (aangekocht voor mijn huwelijk). Onder het wettelijk stelsel, behoort dan de meerwaarde van deze winstbewijzen toe aan mijzelf of geldt dit als beroepsinkomsten (en dus als gemeenschappelijke goederen)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 mar 2019 15:42

Een meerwaarde dient u te onderscheiden van periodieke opbrengsten. Indien u winstrechten hebt geïnd op de winstbewijzen, zullen dit aanwinsten zijn die volgens het wettelijk stelsel in het gemeenschappelijk vermogen vallen.

Het statuut van de winstbewijzen zelf (en bijgevolg de gerealiseerde meerwaarden) zijn daarentegen onderhevig aan de regels inzake roerende wederbelegging; Met andere woorden hangt het statuut van deze effecten af van de gelden waarmee u ze hebt aangekocht, ongeacht of de winstbewijzen uitgegeven zijn door uw eigen vennootschap.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 02 mar 2019 15:52

Aangezien TS de deelbewijzen heeft gekocht voor hij gehuwd was valt de meerwaarde niet in het gemeenschappelijk vermogen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 mar 2019 17:48

Ah effectief, dat heb ik te snel gelezen. Onder voorbehoud van wat ik zei over periodieke opbrengsten, hoeft u zich desgevallend inderdaad geen zorgen te maken over het statuut van de meerwaarden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”