samenwonen

Ano123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

samenwonen

#1 , 15 feb 2019 12:44

Hallo allemaal.

Ik huur een appartement. Mijn vriend en ik zijn 6maanden samen en hij woont ook van dag 1 bij me in (we zijn al jaren goeie vrienden) Hij kocht vorig jaar een woning waar we nu volop aan het verbouwen zijn. Het is de bedoeling dat we volgend jaar daar gaan wonen. Momenteel betaal ik alle facturen en huur van mijn appartement. Hij koopt weleens enkele boodschappen maar deelt niet in de facturen.
Ik zou graag willen kijken om alles in 2 te delen. Ik betaal uiteraard nog niet mee met zijn lening omdat het ook (nog niet) mijn woning is.
Is het eerlijk om dan de helft van de huur te vragen als hij nog betaalt voor zijn lening?

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 feb 2019 15:06

Ja, dit is eerlijk. Uw vriend is nu immers kapitaal aan het opbouwen (= zijn eigen huis aan het afbetalen), terwijl hij niets van kosten heeft. Geen huur en geen facturen moeten betalen. Stel dat hij, eens het huis klaar is om in te trekken, de relatie stop zet, heb jij niets, maar heeft hij wel al die tijd op uw kosten geleefd en al een behoorlijk stuk van een eigen woning afbetaald.

Hebben jullie daarnaast al besproken wat jullie gaan doen, eens jullie in zijn woning gaan intrekken? Ga jij jezelf voor een stuk inkopen en ook de lening mee afbetalen?
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Ano123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 feb 2019 20:20

We hebben het nog niet echt besproken hoe we het zullen doen. Ik veronderstel dat ik mezelf inderdaad zal inkopen en dan mee zal betalen met de lening. Lijkt me het meest logische en veiligste ook voor mezelf?

Reclame

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 feb 2019 02:04

Zo vlug mogelijk het gesprek aangaan. Momenteel is er voor jou geen enkel financieel voordeel integendeel ; verbruik van water en evt. gas/elektriciteit zullen waarschijnlijk hoger liggen dan als alleenstaande. Ondertussen heeft je partner al die kosten niet meer. Hem laten mee-betalen lijkt toch wel logisch. Wat betreft zijn woning begrijp ik dat hij al aan het afbetalen is dwz dat als je mede-eigenaar wil worden er opnieuw een akte zal moeten passeren bij de notaris. Ofwel kan hij je de helft verkopen en dan moet je ook een lening aangaan maar lijkt me weinig realistisch. Plan b om safe te zijn is een samenlevingscontract of een huwelijk , best eens advies inwinnen bij een notaris. Ben je zeker dat je partner je wil doen betalen als je bij hem intrekt? hij betaalt nu ook niets aan jou toch?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”