Eigendom huis - Vriendin - kinderen

mixz87
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Eigendom huis - Vriendin - kinderen

#1 , 15 feb 2019 11:13

Hallo,

Ik heb een vraagje voor mijn huidige vriendin, de situatie is als het volgt:
Ik heb een eigendom, een huis. We wonen hier met z'n 4.
Ik, mijn vriendin, ons zoontje en mijn dochter van een andere relatie.
We hebben hier alle 4 onze domicilie. We zijn feitelijk samenwonend.
Mijn vraag is nu:
Wat gebeurd er met mijn vriendin en het huis als ik plots kom te overlijden?
De discussie hier thuis is: Mijn vriendin zegt: Als er iets gebeurd met jou, sta ik op straat.
Hoe kan zij nu op straat belanden?
1. zowel zij als de kinderen hebben hier domicilie.
2. Als ik overlijd, gaat het eigendom naar de kinderen maar de kinderen zijn minderjarig dus kunnen ze hier niet alleen wonen. ( ik kan me moeilijk voorstellen dat ze het huis uit moeten en wachten tot ze 18 jaar zijn om het huis weer te mogen bewonen, dan zal het huis 15 jaar leegstaan? )
3. Wie heeft het recht om de kinderen om hun eigen huis te zetten terwijl ze hier domicilie hebben en dit hun eigendom geworden is?
4. Wie heeft het recht om mijn vriendin uit het huis te zetten terwijl zij hier ook domicilie heeft en moeder is van 1 van de kinderen?
5. Zolang de kinderen geen 18 jaar zijn, kunnen ze het huis niet verkopen dacht ik? dus kan mijn vriendin ook niet op straat belanden? toch?

Indien ik kom te overlijden, moet de eigendom normaal niet meer verder afbetaald worden wegens schuldsaldo.

Ik weet ook dat wettelijk samenwonen mijn vriendin het recht geeft voor vruchtgebruik van het huis tot ze sterft.

Graag een duidelijk antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 feb 2019 11:28

Ik denk niet dat iemand haar uit de woning kan zetten en al zeker niet met minderjarige kinderen die van jullie beiden zijn. Het kan wel zijn dat er bij een overlijden een familieraad moet samengesteld worden voor de belangen van de kinderen. Je kan ook pro-actief iets daaromtrent op papier laten zetten bij de notaris. Als de familie(raad) van de minderjarigen tegenwerkt kan het wel zijn dat dit voor het gerecht komt dit is meestal het geval als een verkoop van de woning wil geforceerd worden. De beste wettelijke bescherming is nog altijd trouwen en een huwelijkscontract opmaken , in sommige gevallen dringt zich ook het opstellen van een testament op. Het voordeel van een testament is dat je na verloop van tijd nog altijd een nieuw kan opmaken als de situatie zou veranderen.

Sirkii
Berichten: 5408

#3 , 15 feb 2019 13:15

Als de ex-vrouw die de moeder is van uw dochter nog leeft moet ze t ouderschap zelfstandig overnemen en komt er geen familieraad aan te pas (de verplichting om een familieraad bijeen te roepen bij overlijden van één ouder werd in het jaar des heren 2001 afgeschaft)

Als de ex-vrouw overleden is komt er wel een familieraad aan te pas. Zie hiervoor vorige topic.

Als u sterft erft uw dochter de helft in volle eigendom en uw zoon de andere helft. Per testament uw huidige partner laten erven is pokkeduur opdat dit bij feitelijk samenwonen het successietarief tussen vreemden is
Uw ex-partner die het beheer van het vermogen van je minderjarige dochter heeft zal al minimaal aan je huidige partner een halve huishuur vragen (want uw dochter heeft de halve volle eigendom) en mogelijks “in het belang van de dochter” de verkoop vorderen.

Als je huidige partner en zoon blijven wonen kan je zoon als hij 18 is ook de verkoop vorderen (bv als er ruzie is ...)

Als je wil dat uw huidige partner na uw overlijden met zekerheid kan blijven wonen dan moet je wettelijk gaan samenwonen.

PS. Als je wettelijk samenwonend bent kan je nog altijd eenzijdig een testament opstellen waarbij je je partner onterft (bv vruchtgebruik stopt bij meerdeerjarigheid of ...). ,,,,

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”