Voogdij

Ginatup
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Voogdij

#1 , 14 feb 2019 07:58

Kan mijn schoondochter de voogdij krijgen over haar man als zij wettelijk samenwonend zijn en samen drie kinderen hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 14 feb 2019 09:20

Voogdij over haar man? Bedoelt u over de kinderen? Kan u wat meer uitleg geven over wat er gaande is want dit is niet geheel duidelijk...

Ginatup
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 feb 2019 14:07

Mijn schoondochter zou juridische informatie gekregen hebben dat zij idd de voogdij heeft over haar man,die onlangs een pompje ingepland kreeg.
Door familiale omstandigheden, ( mijn man is 28 jaar gehuwd geweest en bij de echtscheiding heeft hij zijn huis verkocht aan één van de zonen.
De zoon die nu een operatie heeft ondergaan, heeft geen contact met zijn vader, en is vader van onze 3 kleinkinderen die wij niet mogen zien.)
de reden, jaloersheid omdat zijn broer het ouderlijk huis heeft gekocht en omdat hij niet zoveel kon lenen om het huis te kopen hebben wij wat van het bedrag afgedaan. dat bedrag die wij hebben afgedaan, wordt nu van de andere zoon opgeëist, hij zou het geld ook kunnen gebruiken voor zelf een huis te kopen. Wij begrijpen niet goed dat hij dat kan eisen, wij hebben dat geld niet gegeven, enkel afgedaan van de waarde van de woning.En dat neemt hij ons kwalijk , wij hebben al verschillende pogingen gedaan om een gesprek aan te gaan maar dit eindigt op een niets. Onze kleinkinderen zijn ondertussen tussen de 3 en de 7 jaar. Onze schoondochter houdt ons bezoekrecht tegen ,alsook de artsen. Zij hebben ons duidelijk gemaakt om alles via de schoondochter te regelen, en wij mogen niet bij onze zoon, ik zeg onze zoon, daar ik de stiefmoeder ben en al 10 jaar ben gehuwd met zijn vader.
Onze schoondochter reageert niet als wij bellen om de toestand te weten van haar man ( ook voor alle duidelijkheid, zij is de biologische moeder van de kinderen , maar is niet gehuwd met onze zoon, maar wettelijk samen wonend) Wij zijn radeloos, in het ziekenhuis willen ze niet zeggen hoe het met onze zoon gaat, ze zeggen alles is ok en hij is stabiel. Wij willen niet alleen het bezoekrecht maar ook onze kleinkinderen zien. Wij staan machteloos, omdat zij volgens de dokter de voogdij heeft zolang hij zelf niet wakker is en zelf kan beslissen. Zij neemt elke beslissing.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 16 feb 2019 15:27

correctie: uw schoondochter is niet alleen de biologische, maar ook de wettelijke moeder van uw kleinkinderen. Of zij nu feitelijk, wettelijk samenwoont of gehuwd is met uw zoon: dat heeft er niets mee te maken. Zelfs als ze met uw zoon - de vader van hun kinderen - totaal géén relatie zou hebben, is en blijft zij de wettelijke moeder. Van zodra uw stiefzoon uit zijn coma ontwaakt en wilsbekwaam is, kan zijn vader contact opnemen met het ziekenhuis om alsnog toegang tot zijn zoon te krijgen. Dan kan uw stiefzoon zijn wil daartoe uitspreken tov het personeel. Voor de goede orde: u heeft als stiefmoeder geen rechten, toegang te vragen tot uw stiefzoon of uw stiefkleinkinderen omdat u voor de wet geen direct/eerstelijns familielid bent. Wat u bij het ziekenhuis kan aankaarten is het feit - dat wat de bezoekrecht van de zoon in het zieknhuis betreft - de vader voor de wet op hetzelfde niveau staat als de wettelijk samenwonende partner en het bijgevolg niet de wettelijk samenwonende partner is die de toegang zomaar mag verbieden. Als de wilsonbekwame patient géén wilsbeschikking in die zin geformuleerd heeft (op papier: enkel mijn partner mag beslissen hoe en wat als ik wilsonbekwaam ben). In principe zouden beide partijen dan toegang kunnen hebben tot de zoon. Laat aan de stiefdochter weten dat ze zich best neutraal juridisch laat informeren zodat zij de juiste info hieromtrent krijgt, namerlijk: in geval van haar weigering tov contact tussen vader en zoon, kan een vrederechter vrij snel formeel bezoekrecht van de vader tov zijn wilsonbekwame zoon toekennen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”