Geen privacy thuis

Charl_
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Geen privacy thuis

#1 , 06 feb 2019 10:52

Hallo

Ik ben een meisje van 19 jaar en ik heb niet veel privacy thuis. Mijn moeder controleert mij wanneer ik uitga of wanneer ik naar vrienden thuis ga. Ik moest mijn inloggegevens geven van zoek mijn iphone zodat ze altijd mijn locatie kan bekijken. Ik heb geen idee of dit wel mag? Zelf vind ik dit niet oke maar ik heb geen andere keuze anders zou ik bv niet meer weg mogen. Ook vraagt ze bv mijn inloggegevens van mijn schoolplatform en school email etc... Thuis net hetzelfde ze komt gewoon mijn kamer binnen zonder bv te kloppen en soms kijkt ze in mijn kasten... Geen idee wat in hieraan kan doen? Ik zou graag een beetje meer privacy hebben want niemand van mijn leeftijdsgenoten ervaart hetzelfde als mij ik hoop dat ik hier wat tips kan krijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 06 feb 2019 11:02

Hun huis, hun regels. Het huis verlaten is de enige optie als u meer privacy wilt.

Uiteraard kan een goed gesprek ook al helpen.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#3 , 06 feb 2019 11:18

Hun huis, hun regels. Het huis verlaten is de enige optie als u meer privacy wilt.
Tot op zekere hoogte ben ik akkoord. Maar het verplicht afgeven van inloggegevens die persoonlijk zijn voor de topic starter, is volgens mij net een brug te ver. Dit hoeft ze helemaal niet te doen als ze dit niet wil. En zolang ze studeert, zijn de ouders ook verplicht haar onderdak te verschaffen, dus ze kunnen haar moeilijk op straat zetten omdat ze haar inloggegevens niet wil geven.

Dat de ouders "controleren" wanneer ze uit gaat, is natuurlijk min of meer niet te vermijden als je in dezelfde woning woont. Uiteraard weten huisgenoten dan wanneer je buiten gaat en terug binnenkomt. Dat ouders ook graag weten waar je naartoe gaat, vind ik persoonlijk ook niet meer dan normaal. Dit heeft eerder met bezorgdheid dan met bemoeienissen te maken, denk ik. Het afgeven van persoonlijke login-gegevens is naar mijn mening echter niet zo normaal. Ik zou dit weigeren, moest ik in de plaats van de topic starter zijn.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 feb 2019 11:22

Gandalf, ik volg moreel jou standpunt volledig. Helaas is LeenW volledig correct zolang er geen strafbare feiten tussen ouders en kind gebeuren kan er juridisch niets worden gedaan waardoor ze meer privacy kan verkrijgen.

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 06 feb 2019 11:23

Hun huis, hun regels. Het huis verlaten is de enige optie als u meer privacy wilt.
Tot op zekere hoogte ben ik akkoord. Maar het verplicht afgeven van inloggegevens die persoonlijk zijn voor de topic starter, is volgens mij net een brug te ver. Dit hoeft ze helemaal niet te doen als ze dit niet wil. En zolang ze studeert, zijn de ouders ook verplicht haar onderdak te verschaffen, dus ze kunnen haar moeilijk op straat zetten omdat ze haar inloggegevens niet wil geven.

Dat de ouders "controleren" wanneer ze uit gaat, is natuurlijk min of meer niet te vermijden als je in dezelfde woning woont. Uiteraard weten huisgenoten dan wanneer je buiten gaat en terug binnenkomt. Dat ouders ook graag weten waar je naartoe gaat, vind ik persoonlijk ook niet meer dan normaal. Dit heeft eerder met bezorgdheid dan met bemoeienissen te maken, denk ik. Het afgeven van persoonlijke login-gegevens is naar mijn mening echter niet zo normaal. Ik zou dit weigeren, moest ik in de plaats van de topic starter zijn.
Welke wetgeving verplicht ouders een meerderjarige in hun huis te houden?

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 feb 2019 11:43

Welke wetgeving verplicht ouders een meerderjarige in hun huis te houden?
In huis houden moeten ze inderdaad niet. Ze moeten haar wel onderdak verschaffen. De ouders kunnen dus ook onderdak van de dochter elders betalen zolang ze nog studeert. Dit zou voor de topic starter mogelijk zelfs een betere oplossing zijn, maar ik denk dat haar ouders daar niet meteen voor te vinden zullen zijn. Dus als die optie door de ouders niet weerhouden wordt, blijft er niet veel anders over dan haar in huis te houden. In ieder geval zullen de ouders artikel 203§1 van het burgerlijk wetboek moeten respecteren.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

lukasi
Berichten: 1139

#7 , 06 feb 2019 11:50

Af en toe je IPhone thuis laten kan ook al helpen.
oeps vergeten.
Neem het heft zelf in handen. Als je weg gaat , deel dit spontaan mee aan je ouders en zeg met wie en naar waar .
Spontaan zeggen om hoe laat je thuis gaat zijn , en dan zelfs vroeger thuis komen, haalt de wind uit de zeilen van je ouders.
Gedraag je volwassen en verantwoordelijk en na verloop van tijd zal je meer vertrouwen krijgen.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#8 , 06 feb 2019 11:57

Gandalf, ik volg moreel jou standpunt volledig. Helaas is LeenW volledig correct zolang er geen strafbare feiten tussen ouders en kind gebeuren kan er juridisch niets worden gedaan waardoor ze meer privacy kan verkrijgen.
Neen, de ouders doen, puur juridisch gezien, niets verkeerd. Dat heb ik ook nooit gezegd. Maar de dochter zou ook niets verkeerd doen, moest ze de wachtwoorden van haar persoonlijke accounts wijzigen, en deze niet doorgeven aan haar ouders. Er is geen enkele wet die haar verplicht dit te doen, en het feit dat ze dit niet doet, kan nooit tot gevolg hebben dat de ouders hun onderhoudsplicht niet moeten nakomen.

Let wel: ik ga er uiteraard wel van uit dat de dochter nog studeert! Als ze niet studeert, werkloos is, en gewoon thuis rond hangt, is het een héél ander verhaal, uiteraard. Niets belet de ouders in dat geval om haar aan te manen een ander onderkomen te zoeken en "haar plan te trekken". Maar ik ga er dus van uit dat de topic starter nog studeert.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

KJ86
Berichten: 2662

#9 , 06 feb 2019 15:58

Bemiddeling van het CAW kan een oplossing zijn.
Hetgeen je meemaakt is niet zo onrustwekkend en is in bepaalde gemeenschappen (joden en moslims) heel normaal voor meisjes. Zij zijn van mening dat het beter is om jonge vrouwen af te schermen (beschermen).
Ik vind het wel opmerkelijk dat verslavingsproblematiek veel minder aanwezig is bij hun vrouwen dan bij de onze. Op dat vlak is een strenge opvoeding misschien niet verkeerd.
Het heeft uiteraard ook zijn nadelen.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 06 feb 2019 17:52

TS is MEERDERJARIG ...dus heeft recht op privacy.
Wat KJ86 voorstelt eens contact opnemen met een CAW of een JAC uit uw buurt lijkt me een goede aanpak.
Ook de subtiele andere elementen laten liggen enz.
Persoonlijk heb ik wel wat problemen met het plots binnenkomen.
Heb ik bij geen van de kinderen gedaan altijd aangeklopt.
Dus zal er toch eens goed moeten gepraat worden maar dan wel goed voorbereid en mogelijk met een neutraal persoon.
Ook de privacywetgeving is van toepassing tussen ouders en meerderjarige kinderen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”