Trouwen met huwelijkse voorwaarden

Annamaria
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Trouwen met huwelijkse voorwaarden

#1 , 05 feb 2019 05:44

Ik ben invalide en woon in een huurappartement. Mijn toekomstige man heeft zijn huis verkocht en heeft zijn geld op de bank gezet.
Nu we gaan huwen hebben we een gemeenschappelijke rekening. We gaan samen in mijn appartement wonen.
Hij wil een huwelijkscontract opmaken.
Wat zijn mijn rechten? Zelf wil ik onze gemeenschappelijke rekening beschermen bij overlijden van hem. Hij heeft 3 kinderen, ik 1.
Ik wil mijn meubelen houden en wil niet dat onze gemeenschappelijke rekening blokkeert bij overlijden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 05 feb 2019 06:12

De gemeenschappelijke rekening zal sowieso geblokkeerd worden.
Daarom moet de bank tijdelijk de rekeningen en kluizen van zowel de overledene als de huwelijkspartner blokkeren. Dat gebeurt zodra we op de hoogte zijn van het overlijden. Rekeningen en kluizen die enkel op naam van de wettelijk samenwonende langstlevende partner staan, worden niet geblokkeerd.
Wel kan u onmiddellijk een aparte nieuwe rekening krijgen, waar de bank dan maximum 50% van hetgeen op de geblokkeerde rekening staat naar kan overschrijven zodat u onmiddellijk kosten kan blijven betalen. Let wel, het bedrag is maximum de helft van wat er op de geblokkeerde rekening staat, dus staat er 8000€ op zal de bank slechts 4,000€ naar uw nieuwe rekening kunnen overschrijven.

Annamaria
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 feb 2019 09:40

Volgens de bank waar we de gemeenschappelijke rekening hebben, gaat mijn eigen spaarrekening ook geblokkeerd worden in geval van overlijden.
Dan is dat ook voor die van hem?
Vanaf we getrouwd zijn?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 05 feb 2019 12:00

"Hij wil een huwelijkscontract opmaken. "

Het antwoord op uw vragen hangt af van het soort huwelijkscontract dat zal worden opgemaakt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”