Nieuwe partner inkopen, registratierechten?

Sarah.kesteloot
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Nieuwe partner inkopen, registratierechten?

#1 , 08 jan 2019 09:16

Hallo

situatie is als volgt:
mijn nieuwe vriend is aan het scheiden, volgende maand wordt dit uitgesproken, dus we schatten dat dit eind april in het rijksregister wordt opgenomen.
Hij wil het huis inkopen, nu hij alleen zal nipt niet lukken volgens de bank dus zouden de hypothecaire lening samen moeten overnemen, voor mij geen probleem. Maar dan verliezen we wel die registratiekosten van 1% omdat dan ook de eigendomsakte wordt overgenomen op mijn naam (want zonder dat de akte op mijn naam staat wil de bank niet lenen aan "ons beide").
Nu vroeg de bank ons of huwen in onze kaarten ligt dat het dan wel zou lukken omdat het huis dan via notaris in de gemeenschap kan worden gestoken. We willen zeker wel huwen maar niet rap rap omdat het financieel wat voordeel zou brengen...
Dus vroegen we ons af of wettelijk samenwonen hier een uitkomst kan bieden? Ik weet dat je bij wettelijk samenwonen ook via notaris enkele voorwaarden op papier kan zetten maar telt dit dan ook voor een woning?

Graag (al dan niet ander) advies...

ps als we die 1% registratiekosten niet kunnen meenemen, dan lijkt het ons wel geen optie meer om dat huis in te kopen en dan gewoon met schone lei een ander in te kopen die ook 7% zou zijn dan...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sarah.kesteloot
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2019 11:05

Ondertussen antwoord gekregen van een notaris:

Een verklaring van wettelijke samenwoning kan u niet helpen: door de wettelijke samenwoning wijzigt er niks aan de samenstelling van de vermogens. Enkel door het goed in te brengen in de huwgemeenschap kan u op een vrij goedkope manier mede-eigenaar worden. U zou wel kunnen overwegen om op uw naam een beperkt deel aan te kopen bv 5%: u zal dan op dit deel 10 % registratierechten betalen. Hij kan dan het overige deel overnemen met een taxatie van 1 % (op de totaliteit, verminderd met het door u overgenomen deel). De vraag stelt zich of de bank akkoord zou gaan dat u slechts 5 % bezit van de woning. Gelieve hiervoor met de bank contact op te nemen. Mocht de bank stellen dat uw aandeel groter moet zijn, dan zal u op dit groter aandeel 10 % betalen, en hij zal dan op de totaliteit, verminderd met het door u aangekochte deel, 1% betalen.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”