Samenwonen in huis van partner

VincentV
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Samenwonen in huis van partner

#1 , 10 dec 2018 17:12

Beste allemaal,

Ik woon in het huis van mijn vriendin, waar we binnenkort verbouwen. We willen wat financiële afspraken maken naar de toekomst toe, maar liggen wat in de knoop...

Mijn vriendin en ik zijn 8 jaar samen en we verwachten volgend jaar ons eerste kindje. We wonen samen in het huis dat eigendom is van mijn vriendin. Zij heeft dit huis 6 jaren geleden gekocht van haar ouders. We hadden altijd het idee om later samen iets te kopen, maar sinds verleden jaar is dat idee van de baan. We zijn gehecht geraakt aan dit huis en zien onze toekomst hier. Het huis biedt tal van voordelen die we nergens anders meer zouden vinden. Ik zou investeren in een andere woning en deze dan verhuren. Nu vinden we het wel moeilijk om juiste afspraken te maken voor de toekomst. We zijn in het verleden nooit veel bezig geweest met geld. Ik betaal gewoon maandelijks €260 aan haar. Hier zit geen zware logica achter, gewoon iets dat we in het begin hadden afgesproken. Omdat we binnenkort willen verbouwen, wordt het plots wel belangrijker om een soort van regeling te treffen.

Ik zal sowieso mee betalen in de helft van al onze huishoudelijke kosten (booschappen, elektriciteit, water, meubilair,...).
Nu weten we niet of ik een soort van woonvergoeding zou moeten betalen en hoeveel deze zou moeten bedragen...
We plannen binnenkort ook stevige verbouwingen en het is heel moeilijk te bepalen hoe we deze financieel regelen.
Verleden jaar is ons dak vernieuwd en dat heeft mijn vriendin volledig betaald. Voorlopig zouden we handelen volgens het principe dat ik voor de helft mee betaal als het eerder om decoratieve ingrepen gaat bv. de keuken zelf, de vloer, verf,... Zij betaalt de ruwbouw. Mijn vriendin kan de verbouwingen overigens niet alleen betalen en ik wil de verbouwingen even hard als haar. Laten we de "woonvergoeding" vallen en betaal ik mee in de verbouwingen, of omgekeerd?

Heel moeilijk allemaal, vooral voor mensen die er principe niet zó veel belang aan hechten, maar toch een eerlijke regeling willen vinden voor de komende jaren. Heeft iemand hier soms ervaring mee?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 10 dec 2018 19:23

Het lijkt me evident dat u een soort woonvergoeding betaalt. Als u daar niet woonde moest u immers zelf huren/kopen en had u ook huisvestingskosten.
Hoeveel moet dat bedragen : doorgaans vertrekt men van de normale huurwaarde van de woning waarin u woont. Op Immoweb kan u perfect terugvinden wat de gangbare huur is voor een gelijkaardige woning als diegene waar je woont. gezien je partner er ook woont betaal je de helft van die huurwaarde.
Als er investeringen gebeuren leidt dat doorgaans tot een verhoging van de huurwaarde en dus ook van uw bijdrage. Als u er voor zou kiezen zelf bij te dragen/mee te lenen voor de verbouwingen, dan zou ik via notaris toch regelen dat uw inbreng geregistreerd wordt. Zodat u hetzij een bepaald eigendomsaandeel in de woning verwerft (overeenstemmend met uw inbreng), hetzij een terugnamerecht bij ontbinding van de relatie.Wat de nutskosten betreft (electriciteit, water, verwarming ) daar betaalt u normaal de helft van. Die kosten zijn niet gebonden aan eigendom maar aan gebruik.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”