Huisvrouw worden

Lise12
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huisvrouw worden

#1 , 30 nov 2018 22:26

Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 23, mijn vriend is 34 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen sinds wij nog niet heel lang geleden verloofd zijn.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen. Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 dec 2018 11:03

Hebben JULLIE de beslissing genomen dat jij thuis blijft, of heeft HIJ de beslissing voor jullie genomen? Denk hier zeer goed over na!

Zorg zeker voor gemeenschap van goederen / wettelijk stelsel als je trouwt in zo'n geval. En trouw ook zo snel mogelijk, want zolang jullie niet getrouwd zijn, loop jij inderdaad héél veel risico om zonder ook maar iets achter te blijven als de relatie stuk loopt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 03 dec 2018 12:56

Beste

Uit uw bericht meen ik te mogen afleiden dat u niet gehuwd bent.

Naar latere mogelijke pensioenrechten, hebt u in dat geval geen enkel recht. U hebt evenmin recht op een eventueel overlevingspensioen wanneer uw partner eerst overlijdt.

Bij een huwelijk ontstaan er wel rechten, ook indien de relatie na uw huwelijk zou stranden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”