vraag mbt wettelijk samenwonen

vlinder35
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vraag mbt wettelijk samenwonen

#1 , 30 nov 2018 18:18

Zowel mijn ex als ik hebben allebei dezelfde brief ontvangen (een aanslagbiljet) over aanslagjaar 2017 waarbij een flink bedrag betaald moet worden (9.000 euro). Wij waren in 2017 nog wettelijk samenwonend (eenzijdig beeindigd in maart 2017). Mijn ex en ik zijn beide Nederlanders en mijn ex is in januari 2017 terug naar Nederland verhuisd, ik in februari. Ik schrok enorm van deze factuur en nu is mijn vraag: wie moet de rekening wettelijk betalen? Ik heb gebeld met de federale overheidsdienst en blijkbaar hadden we gezamenlijk een belastingaangifte moeten doen (mijn enige inkomsten van 2017 zijn door werkzaamheden in Duitsland van oktober-dec en ik heb daar mijn eigen aangifte voor gedaan). Ik heb daar nooit bericht van gehad en ik denk mijn ex ook niet anders hadden we dat uiteraard geregeld. Ze hebben enkel voor de maand januari een beraming gedaan op basis van het inkomen van mijn ex als zelfstandige. Mijn ex is directeur van een eigen bedrijf en op basis van deze gegevens is de aanslag dus beraamd. Ik verdiende zelf niks in Belgie, heb daar nooit werk gehad, maar ben daar student geweest (dus geen inkomen). Nu is dus mijn vraag? Moet ik hier wettelijk gezien aan meebetalen? En is het mogelijk om een belastingaangifte in te dienen zodat een juiste beraming gemaakt wordt?
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 nov 2018 20:16

Neem zo vlug mogelijk contact met de instantie die u die brief heeft gestuurd. Leg de situatie uit en bezorg eventueel bewijs van hetgeen u vertelt.

Ik vermoed dat het wettelijk samenwonen is stopgezet begin 2017. Wettelijk samenwoners leven in een systeem van scheiding van goederen , dwz. ieder heeft zijn vermogen en schulden. Voor de belastingen geldt dat ook er een gezamenlijke aanslag wordt opgemaakt en verstuurd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”