Partner meer geld

Doremieke38
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Partner meer geld

#1 , 19 nov 2018 11:38

Hallo

Ik heb een vraag. Ik ben 12 jaar getrouwd in gemeenschap van goederen. Er is wel bij de notaris opgemaakt dat de grond en 70 000 euro terug naar hem gaat moesten we scheiden. Zijn ouders hebben veel geld en waarschijnlijk gaat hij wel veel erven. Hij heeft al 2 keer een som gehad. Nu wil hij niks meer met dat geld investeren in ons huis want dan is het meer waard en moet hij mij meer als we scheiden. Hoe lossen we dit het beste op?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 19 nov 2018 13:05

Als je echtgenoot van zijn ouders een persoonlijke schenking heeft gekregen, is het nogal evident dat hij dit wil houden ten persoonlijke titel en niet in jullie gezamenlijke woonst wil investeren. Want dan wordt deze investering bij scheiding of overlijden effectief over beide partners verdeeld. en dat was duidelijk niet de bedoeling van deze schenking. Wat zijn recht uiteraard is.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 19 nov 2018 13:09

Aangezien jullie zijn getrouwd in gemeenschap van goederen komt zijn erfenis sowieso in gemeenschappelijk bezit. Eender in welke vorm dat bezit wordt aangehouden.
Bent u wel zeker dat jullie met dergelijk contract gehuwd zijn? Of gewoon onder het wettelijk stelsel? Dat maakt een groot verschil uit.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Doremieke38
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 nov 2018 13:31

Ja we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Maar is er een manier dat we dat op papier kunnen zetten? Als hij investeert in ons huis?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 19 nov 2018 13:46

Dat begrijp ik niet goed.
Eerst bewust in gemeenschap van goederen trouwen en daarna zaken toch gescheiden willen houden...
Dat is rijden met de rem op.

Best het huwelijkscontract laten wijzigen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 nov 2018 14:23

Inderdaad. Als het echt om Algehele gemeenschap gaat, zijn die giften sowieso gemeenschappelijk. Of hij die nu investeert in de woning of niet: als jullie scheiden is de helft van die giften voor jou.

Ik denk dat de echtgenoot mogelijk niet goed beseft dat die giften sowieso al gemeenschappelijk zijn. Of hij die nu investeert in de woning of niet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#7 , 19 nov 2018 19:40

Opgelet: poster zegt niet gehuwd te zijn in algehele gemeenschap van goederen. Maar in gemeenschap van goederen: dus het wettelijk/universeel stelsel. Ik meen dat in dit stelsel schenkingen en efenissen tijdens het huwelijk expliciet tot de persoonlijke eigendom behoren en dus niet verdeeld worden over beide partners. De verkrijger plaatst de geschonken of geerfde sommen best wel op een specifieke rekening waaruit kan blijken dat dit persoonlijke eigendommen zijn , verkregen uit persoonlijke schenking of erfenis.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 19 nov 2018 19:48

Daarom heb ik gevraagd of ze niet onder het wettelijk stelsel zijn gehuwd. Maar ze bevestigde dat het werkelijk gemeenschap van goederen is.
Aangezien er een notaris aan te pas is gekomen kan dat dus best. Voor wettelijk stelsel dient men niets te doen. Dus geen notaris nodig.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Doremieke38
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 nov 2018 09:06

Het is niet de bedoeling dat ik 'aanspraak' wil maken op zijn erfenis maar ik wil wel dat we ons huis verder in orde zetten. Is het een oplossing als we dit op papier zetten en dit afgeven bij de Notaris? Dat hij ook gerust is dat het ook van hem blijft.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 nov 2018 10:18

Doremieke38, je zal toch eerst even moeten confirmeren onder welk stelsel jullie exact getrouwd zijn, voor er correct kan geantwoord worden. Als je onder het wettelijk stelsel getrouwd bent, kan je één en ander op papier laten zetten ivm investeren van die gift.

Maar als je onder algehele gemeenschap van goederen getrouwd bent (dus alles gemeenschappelijk: kapitaal van voor het huwelijk, erfenissen en schenkingen), KAN je niets op papier laten zetten, aangezien alles sowieso gemeenschappelijk is.

Dus graag even bevestigen over welk huwelijkstelsel we hier nu concreet spreken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”