Wettelijk samenwonen - Beperking eigendom

xjaanaa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wettelijk samenwonen - Beperking eigendom

#1 , 06 nov 2018 12:02

Hallo,

Ik en mijn vriend wonen op dit moment feitelijk samen in het huis dat ik heb aangekocht met mijn ouders.
We zijn van plan om in de toekomst te bouwen op de bouwgrond die van mijn ouders nog is.
We willen hiervoor zo veel mogelijk financieel voordeel hebben (lees: zo weinig mogelijk kosten) Dus dachten dat een schenking wel ideaal zou zijn.

Nu blijkt dat ik en mijn vriend best 1 jaar wettelijk zouden moeten samenwonen om te genieten van een gunstige schenking (vooral in zijn geval, aangezien ik dochter ben van)
Hierdoor zou hij wel plots heel wat te zeggen hebben in de eigendom van mij en mijn ouders, wat voor mijn ouders niet zo'n leuk gevoel is. Wij betalen namelijk alles af en hij kan bij wijze van spreken al onze plannen dwarsbomen zonder dat hij ook maar een steentje zou bijdragen.

Is er een andere manier mogelijk zodat wij enerzijds zo min mogelijk kosten krijgen bij het kopen/schenken van de bouwgrond en waarbij ik en mijn ouders anderzijds zoveel mogelijk vrijheid nog hebben om te doen en laten met de woning waarin we nu wonen. Kunnen we bijvoorbeeld een contract opstellen waarin vermeld staat dat bij beëindiging van de relatie we zowizo terug kunnen doen en laten met het huis, met inachtneming van een redelijke termijn om mijn vriend bv op zoek te laten gaan naar een nieuwe woonst.

Bedankt alvast!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding