woonstvergoeding na feitelijke scheiding van feitelijk amenwonenden

felsen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

woonstvergoeding na feitelijke scheiding van feitelijk amenwonenden

#1 , 01 nov 2018 20:50

Kan iemand mij zeggen of er recht is op een woonstvergoeding na feitelijke scheiding van feitelijk samenwonenden, en dit van de "blijvende" partner aan de vertrokken partner, in geval van een woonst die gemeenschappelijk (50/50 eigendom) werd aangekocht?
Is dit afdwingbaar en desgevallend vanaf de dag van inschrijving van de vertrokken partner op een ander domicilie? Ook wanneer de eis na (in casu) 19 maanden feitelijke scheiding wordt gevraagd?
Is hier een éénduidig antwoord of hangt dit af van de individuele visie/uitspraak (rekening houdend met de (on)evenwichtige lasten der ex-partners) van de Vrederechter?

Ik bevind mij in dergelijke situatie als vertrokken partner en betaal zowel huur voor mijn nieuwe woonst (huurappartement) als mijn deel van de afbetaling van de lening van de gemeenschappelijke woning die mijn ex-partner nog steeds ( ondertussen dus al 19 maanden) kosteloos betrekt.

Alvast hartelijk voor elk antwoord dat wat klaarheid/inzicht kan verschaffen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 01 nov 2018 21:06

Aangezien de blijver maar voor de helft eigenaar is moet hij de andere helft huren. U hebt dus recht op een halve huur. Daar is geen hogere wiskunde voor nodig.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

nicky54
Berichten: 218

#3 , 03 nov 2018 11:47

Wanneer de gezinswoning aan de samenwonenden in onverdeeldheid toebehoort en na het einde van de samenwoning één van de partners in die gezinswoning is blijven wonen, is vanaf datum feitelijke scheiding door die partner een woonstvergoeding verschuldigd aan de andere partner (artikel 577-2 §5 B.W.).

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”