Huwlijkscontract

atir
Topic Starter
Berichten: 29

Huwlijkscontract

#1 , 25 okt 2018 17:59

Wij hebben een huwelijkscontract met scheiding van goederen en vruchtgebruik voor de langst levende. Bij het ondertekenen van de akte verklaarde de notaris dat dit vruchtgebruik geen betrekking heeft op geld. Nu staat er in de akte "Bij ontbinding door overlijden oefent de langstlevende der echtgenoten het recht van vruchtgebruik uit op de gehele nalatenschap van de eerst overledene , behoudens andersluidende testamentaire beschikkingen door de erflater getroffen.
Daar ik kinderen heb uit mijn eerste huwelijk zou ik willen dat het geld en de effectenrekening bij mijn overlijden onmiddellijk naar mijn kinderen zou gaan, wat moet ik best doen om er zeker van te zijn dat dit niet als vruchtgebruik naar mijn echtgenoot gaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 okt 2018 18:16

Men kan via testament het vruchtgebruik ontnemen aan zijn partner voor alle goederen behalve de gezinswoning.

Indien er kinderen zijn uit een vorige relatie, kan men in het huwelijkscontract de zgn. Valkeniers-clausule laten opnemen wat dit ook mogelijk maakt. Laat uw notaris u bijstaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”