inwonen bij vriend met koophuis

Billie_Billie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

inwonen bij vriend met koophuis

#1 , 24 okt 2018 18:36

Dag iedereen

even mijn situatie schetsen:

Ik woon bijna 4 jaar in bij mijn partner die een eigen huis heeft. Momenteel betaal ik elke maand een vast bedrag (€340) aan mijn partner voor het volledige verbruik (water, gas, internet, ...). Persoonlijk vind ik dit nogal veel. Wanneer je huurt kost je dit nog veel meer, maar ik ben niet van plan mijn hele leven "huur" te betalen terwijl mijn partner binnen zoveel jaar eigenaar is van zijn woning en ik niets opbouw.

Om eerlijk te zijn weet ik niet hoeveel al die maandelijkse kosten exact bedragen, dus ik betaal een beetje 'blindelings'.

Hij ziet het niet zitten dat ik me inkoop aangezien hij ook veel renovatiekosten heeft gehad, het is dus wat moeilijk om alles nu nog in 2 te delen. Ik zou ook vanaf dit moment mee de lening kunnen afbetalen zodat er toch een deel van het huis ook op mijn naam staat, maar dit is dan maar voor een klein deel en is misschien wat zinloos.

Ik zou het liefst samen iets kopen om samen iets te kunnen opbouwen.

Onze gesprekken hierover eindigen vaak in zware discussie, hij heeft het gevoel dat ik klaag over mijn situatie maar dit is absoluut niet het geval. Het feit dat ik dit steeds naar boven haal wil juist het tegendeel bewijzen. Als ik de helft zou mee betalen van zijn lening + grondbelasting / gemeentebelasting... zal ik het dubbele moeten betalen van wat ik nu betaal. Ik wil gewoon samen iets kunnen opbouwen, eventueel elk naar vermogen.

Iemand advies om hier de gulden middenweg te vinden?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 24 okt 2018 21:18

Reken het maar uit: voor slechts 340 euro per maand wonen: zonder extra kosten voor energie, water, internet, een hypothecair krediet, verzekeringen, kadastrale belastingen, vebouwingen, herstellingen, ... zo spaar je minstens 500 euro per maand uit. Dat is 6000 euro per jaar. Beleg dat verstandig en je bouwt ook iets op waar je zelf helemaal de touwtjes van in de hand houdt. Vergeet niet als je voorstel al zoveel discussies en weerstand oproept, het geen goed idee is om het toch door te zettten Als er onverwacht problemen opduiken (onverwachte grote dure werken) gaat dat al helemaal niet sereen meer verlopen.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”