Hypotheek

Frederik 26
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Hypotheek

#1 , 13 okt 2018 21:25

Mijn moeder en vader waren getrouwd onder het stelsel van scheiding van goederen. Mijn moeder betaalde onder dit stelsel ook enkele jaren mee de hypotheek af; dit bekrachtigd door een notariële akte. Een paar jaar later werd de gezinswoning in de gemeenschap gebracht. Heeft zij voor de jaren ervoor dat haar naam ook op de hypotheeklening stond; een aanspraak op een deel van het bedrag?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 13 okt 2018 21:53

Mijn moeder en vader waren getrouwd onder het stelsel van scheiding van goederen. Mijn moeder betaalde onder dit stelsel ook enkele jaren mee de hypotheek af; dit bekrachtigd door een notariële akte. Een paar jaar later werd de gezinswoning in de gemeenschap gebracht. Heeft zij voor de jaren ervoor dat haar naam ook op de hypotheeklening stond; een aanspraak op een deel van het bedrag?
Aangezien de woning gemeenschappelijk is gemaakt is dat toch geregeld?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Frederik 26
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2018 22:34

Het probleem stelt zich misschien in het feit dat er ook nog kinderen uit een voorgaand huwelijk zijn? Als je als man en vrouw voor een bepaald bedrag een hypothecaire lening afsluit, is de ene partner dan automatisch eigenaar voor de helft van het bedrag dat is betaald, ongeacht welk stelsel? Bedankt, Thomas Morus.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 13 okt 2018 22:57

Men wordt nooit automatisch eigenaar van een onroerend goed.
Maar aangezien in uw vraag de woning gemeenschappelijk is gemaakt is ze van beiden.
Door mee een lening af te betalen wordt men geen eigenaar.

U spreekt over een "probleem" zonder te vermelden wat het inhoudt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Frederik 26
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 okt 2018 23:15

Nee dat begrijp ik, maar ze heeft wel sowieso een aandeel in het huis? Stel nu hypothetisch bij scheiding. Moet de man, die eigenaar van het huis is, zijn ex-echtgenote dan uitbetalen voor de gedane 'investering in het huis', meer bepaald de helft van de hypotheeklening?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 13 okt 2018 23:21

Het huis is van beiden wegens de "gemeenmaking".
Bovendien heeft ze de helft effectief mee betaald.
Vanzelfsprekend heeft ze dan recht op de helft want de helft van het huis is van haar.

ps: besef dat ge uw eigen tegenspreekt, u schrijft eerst dat het huis in de gemeenschap is gebracht en nu dat de man eigenaar is;
dat kan dus niet tegelijk waar zijn, het is het ene of het andere!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”